Søgemaskineoptimering på AU-websites

Start altid med at identificere søgeord

Det afgørende for om man dukker op i Googles søgeresultat er naturligvis, hvad folk søger på. Det første og vigtigste du skal gøre, når du SEO-optimerer, er derfor at sætte ord på, hvad emnet for siden er, og hvilke ord målgruppen ville plotte ind i googles søgefelt for at finde det.

Her er det vigtigt, at du forsøger at tænke som en fra målgruppen. Han eller hun vil måske bruge andre ord, end du gør. Måske er brugerens ord mindre præcise end det fagsprog, du normalt ville bruge. Og nogle gange søges der endda på direkte forkerte ord, hvis brugerens forhåndsviden er meget lille. At finde det rigtige ”søge-spørgsmål”, der kan tastes ind på google, kræver faktisk en vis viden om emnet. Et eksempel kunne være, at en bruger søger på barselsorlov, men det, han søger information om, faktisk er forældreorlov (det er to lidt forskellige ting, men mange bruger ordene synonymt). I det tilfælde er det vigtigt i sidens indhold at tage højde for brugerens faktiske søgeord. Er brugerens ord direkte forkert, men meget udbredt, kunne man fx lave et lille afsnit på siden, der handler om denne typiske misforståelse. Det er vigtigt, hvis man alligevel gerne vil findes på Google ud fra en søgning på det forkerte ord.

Noget andet man skal tage højde for, er søgerens intention. Når en bruger googler ”datalogi uddannelse” er det ikke til at vide, om ønsket er at finde studieportalen for kemi, fordi vedkommende allerede er studerende på AU, eller om brugeren skal ledes til bachelor.au.dk, fordi hun vil søge om optagelse. Her er særligt metadescriptions vigtige, sådan at brugeren ud fra disse beskrivelser kan beslutte, hvilket søgeresultat der er det rigtige i forhold til intentionen. Læs mere om metadescriptions længere nede på siden.

Når en bruger googler ”datalogi uddannelse” er det ikke til at vide, hvad hans intention var.

I nogle tilfælde kan det også være relevant i selve sidens indhold at tage højde for forskellige intentioner. Enten ved at behandle flere aspekter af sagen på siden eller ved at linke til andre relevante sider.

Nem research af søgeord

En nem måde at finde relaterede søgninger er vha. Google. Lav en søgning på de ord, du tror folk søger på, og scroll til bunden af søgeresultatet. Her ser du Googles forslag til relaterede søgninger, som sikkert kan give dig et hint til, hvad folk faktisk kunne finde på at plotte ind i søgefeltet. En søgning på "bachelor kemi" giver fx disse relaterede ord at arbejde videre med:

Nem research af søgeord

Brug nøgleordene i din tekst

Når du har identificeret ordene, skal du sætte dem i spil i din tekst. Brug nøgleordene og relevante synonymer i:

  • Sidens titel. Hvis du ikke vil have titlen forkortet i Googles søgeresultat må titlen maksimalt være 65 tegn. Og hav gerne dine nøgleord i begyndelsen af sætningen, så de fanger øjet blandt de mange andre søgeresultater.
    God menunavngivning og en god sidetitel er i øvrigt ikke altid det samme. I hvert fald bør en god menutitel sjældent være 65 tegn. Her kan du læse lidt mere om best practice i forhold til menu. Og her finder du en vejledning til, hvordan du angiver forskellig sidetitel og menu.
  • Mindst en gang i en overskrift på siden. Google belønner, hvis man har en god struktur på siden. Det vil sige, hvis man har brugt overskrifter til at opdele indholdet i mindre bidder. For hvert emne, man behandler på siden, bør der være en heading 1, der indeholder det vigtigste nøgleord, og underemner bør være struktureret med heading 2’er - også gerne med nøgleord.  På nogle sider vil man kun have én heading 1 og adskillige heading 2’er, fordi siden kun handler om et overordnet emne. På andre sider, fx forsider, vil det være naturligt med forholdsvis mange heading 1’er, fordi der er indgange til mange forskellige emner. Brug de indbyggede headings-typografier i stedet for bare at markere en overskrift med fed:
  • Eksempel på brug af de indbyggede overskrifter i TYPO3
  • Eksempel på brug af de indbyggede overskrifter i TYPO3.
  • Brødteksten. Husk at bruge nøgleordene og synonymer til dette løbende i teksten.


Det vigtigste er selvfølgelig stadig, at teksten har et godt flow for læseren og vedkommende ikke går i stå i knudrede keyword-formuleringer. Så find en god balance.

Optimer teksten på Googles søgeresultatside

Teksten i googles søgeresultat kommer i de fleste tilfælde fra hhv. titelfeltet og det såkaldte metadescription-felt. Det er disse tekster, der er med til at afgøre om folk faktisk vælger netop dit søgeresultat ud af de mange tusinde resultater. Og jo flere der klikker, jo større autoritet i Googles øjne. Hvis du ikke vil have din metadescription forkortet bør den ikke være mere end 155 tegn. Det er en god ide, at skrive de vigtigste ord først i sætningen - mange brugere skimmer søgeresultatet og ser derfor kun de første ord af hver beskrivelse.

Eksempler på metadescriptions

Det er desuden vigtigt, at teksten er dækkende for det indhold, der faktisk er på siden. Har du for mange besøgende, som ikke fandt, det de søgte, og derfor efter få sekunder vender tilbage til søgeresultatsiden, kan det på sigt skade din Google ranking. Det kaldes pogo-sticking, når brugere hopper frem og tilbage mellem Google og forskellige søgeresultater inden de finder det, de søger – den adfærd kender du måske fra dig selv.

Udfyld metadescription

Sidens metadescription udfyldes i sideegenskaber på fanen metadata. Det er feltet, der hedder "Beskrivelse".

Screenshot af hvor metadescription udfyldes i TYPO3-backend

Forbind dine sider med links

En vigtig del af søgemaskineoptimering er, hvordan din side er forbundet til resten af nettet - både interne au-sider og eksterne websider. Google indekserer nemlig ved at følge links (i menuer, brødtekst osv.). Sørg derfor for, at siderne er forbundne i et net, så der ikke kun er én sti, der leder til en given side. Når man opretter en ny side, er der større sandsynlighed for, at Google finder den hurtigt, hvis man linker til den fra flere forskellige andre sider. Så når man fx opretter en konferenceside på conferences.au.dk er det vigtigt også at linke til den fra institutsiden og andre steder.

Desuden er det sådan, at jo højere oppe i hierarkiet et link er placeret, jo større vægt har det i Googles øjne. Dvs. at et link på forsiden af en institutside tillægges større værdi, end et link på fx instituttets underside om forskning. Det er naturligvis en balance, da vi ikke kan linke til alt fra vores forsider - det vil give en dårlig brugeroplevelse, fordi der så bliver alt for meget indhold brugerne skal tage stilling til. Men hvis en side er vigtig, så overvej om der kan linkes til den fra en anden side højere oppe i hierarkiet.

Brug i det hele taget gerne mange links i din brødtekst, så du leder brugeren videre på nettet. Både til interne og eksterne sider. Som eksempelvis i ovenstående brødtekst, hvor der er indflettet 6 forskellige links. Hvis du linker til relevante eksterne sider med høj autoritet, fx andre universitetssider, større nyhedssites og blogs, så vil det også være en faktor i placeringen af din egen side i Googles søgeresultat. Endnu større effekt har det naturligvis, hvis du kan få disse autoritetssider til at linke til dit indhold.

Når Google indekserer tager de højde for den tekst, der er i linket. Sæt derfor ikke linket på en tekst som fx læs mere, men skriv en tekst, der indeholder nøgleord, og sæt linket på dette. Hvis man skulle linke til denne side kunne man fx skrive: Se også guiden til søgemaskineoptimering af AU-websites.

Søgemaskineoptimering af billeder

Husk også at søgemaskineoptimere dine billeder – det vil samtidig gøre din side handicapvenlig, fordi skærmoplæsere bruger disse tekster til at fortælle synshandicappede, hvad der er på siden.
Det vigtigste i søgemaskineoptimering af billeder er, at:

  • Give billedfilen et sigende navn inden du uploader det. Kald det fx en-god-tekst-her.jpg i stedet for DSC034389.jpg. Brug bindestreg (-) til mellemrum, ikke underscore (_)
  • Udfylde "Alternativ tekst"-feltet med en kort  beskrivende tekst om billedet.

Brug nøgleord i både billednavn og alternativ tekst. I eksemplet nedenfor er der fx brugt ordene søgemaskineoptimering, AU, søgemaskineoptimere og billeder (sidstnævnte kan ikke ses, men det står til sidst i alternativ-tekst-feltet).

Sådan søgemaskineoptimeres billeder i TYPO3

Søgemaskineoptimering af PDF’er

Har du videnskabelige artikler, en indbydelse til et arrangement eller en guide til et it-system i pdf-format, som du gerne vil have fundet på Google, så er det en god ide at følge disse guidelines:

  • Giv filen et relevant navn med nøgleord inden du uploader den til TYPO3. Google kigger nemlig på filnavnet, når de skal vurdere, hvilke søgeord indholdet er relevant for. En guide til søgemaskineoptimering kunne fx navngives ”Søgemaskineoptimering-på-au-websites.pdf”.
  • Udfyld feltet titel i dokumentegenskaber (Filer > Egenskaber > Fanen ”Beskrivelse” > Titel). Det må maksimalt være 65 tegn langt og skal gerne indeholde nøgleord. Det er denne titel Google viser i søgeresultatet.
  • Link gerne til pdf’en flere forskellige steder fra. Google opdager at pdf’en eksisterer ved at følge disse links.

Vil du vide mere om emnet, så læs Search Engine Journals guide til søgemaskineoptimering af PDF’er.

Google knowledge graph

Ved nogle søgninger viser resultatsiden også en særlig fremhævet boks med indhold fra Googles Knowledge graph. Dette indhold kommer bl.a. fra Wikipedia og Google+, så sørg for at have opdateret indhold om fakultetet eller instituttet på begge platforme.

Læs evt. mere om Googles Knowledge Graph i denne ebog fra Propecta

Ved nogle søgninger viser resultatsiden også en særlig fremhævet boks med indhold fra Googles Knowledge graph

Googles fremhævede uddrag

Ved nogle søgninger på Google får man et såkaldt fremhævet uddrag (featured snippet) – dvs. et svar på brugerens spørgsmål direkte i søgeresultatet:

Ved nogle søgninger på Google får man et såkaldt fremhævet uddrag (featured snippet)

Det er typisk svar på spørgsmål, der starter med ”hvad er…”, ”hvordan…” eller ”hvorfor…”. De fremhævede uddrag er attraktive at få, idet der bliver klikket væsentligt mere på disse links end øvrige søgeresultater. Eksempler, hvor det kunne være relevant for AU at få et fremhævet uddrag er fx ”hvad er tompladsordning”, ”hvad er marinebiologi” eller ”hvad er (indsæt selv relevante forskningsfelter her)”.

SEO-eksperterne hos Moz har lavet denne guide til, hvordan man opnår et fremhævet uddrag. Kort fortalt handler det om at have indhold på sin side, der kort og præcist besvarer spørgsmålet. Fx en overskrift som ”Hvad er tompladsordning?” efterfulgt af et kort afsnit, der besvarer dette spørgsmål.

SEO-tjeklisten

  • Start med at identificere nøgleord
  • Brug nøgleordene i titlen (maks. 65 tegn)
  • Brug nøgleordene i overskrifter på siden
  • Udfyld sidens beskrivelse (metadescription, maks. 155 tegn)
  • Udfyld alternativ tekst-feltet på eventuelle billeder på siden
  • Forbind siden med resten af AU’s web med velplacerede links
1194 / {$plugin.au_config.installationId}