Siteimprove Analytics basis

Siteimprove Analytics basis – Tips og tricks

Det behøver ikke at være hverken svært eller tidskrævende at finde data for dine besøgendes adfærd. Til gengæld kan det være vældig brugbart og give en masse gode indsigter i, hvordan du kan give dine brugere en bedre brugeroplevelse. 

Vi har samlet en håndfuld gode widgets/funktioner fra Siteimprove på et Dashboard, som vi har kaldt Analytics Basis. Du kan åbne dashboardet direkte i Siteimprove og vælge dit eget site/gruppe.

Åbn Analytics Basis Dashboard i Siteimprove

Det skulle gerne kunne hjælpe dig med følgende missioner, som vi uddyber og forklarer nedenfor:

  • Får vi besøg på vores site (antal sidevisninger)?
  • Hvor kommer de fra, samt hvor går de hen bagefter (sporing af brugerens adfærd)?
  • Bliver de på sitet (afvisningsprocent), og kan de finde vores indhold (navigationsdybde og interne søgninger)?

Sidevisninger og adfærdssporing

Får vi besøg, og hvordan bevæger brugeren sig før og efter?

Den første widget på Dashboardet viser en grafisk oversigt over antal sidevisninger på dit valgte site eller gruppe.

Dernæst kommer ”Sidevisninger for alle sider”. De giver dig overblikket over antal sidevisninger på dit site for den sidste måned. Du kan også finde data for et specifikt område eller side, ved at indtaste i URL-feltet øverst til højre. Hvis du f.eks. indtaster  ”/om” , så får du data for alle sider under /om, eller hvis du indtaster en hel specifik URL, ser du data for en specifik side.

Hvis du klikker på én side, så kommer du ind på en detaljevisning, Siteimprove kalder det en ”Sideopsummering” eller ”Page Inspector” for lige netop den specifikke side, du har klikket ind på. Her har du mange muligheder, og det kan virke uoverskueligt.

Vores tip er at kigge på ”Adfærdssporing” i venstremenuen. Så får du nemlig et fint grafisk overblik over, hvordan brugeren er kommet frem til siden, og hvor de går hen bagefter. Det kan være meget brugbare data.

TIP: Hvis du synes termerne i Siteimprove er lidt svære at forstå. F.eks. hvad betyder ”Direkte trafik” eller ”Sti afsluttet”, så giver Siteimprove ofte en forklaring på termen, hvis du fører musen henover ”?” ud for termen.


Afvisningsprocent, navigationsdybde og interne søgninger

Formår vi at fastholde brugerne på sitet altså at gøre informationerne interessante og få dem til at læse videre? Er det svært for brugerne at finde det indhold, de søger, og hvad er det egentlig, de søger efter?

Det er ikke kun vigtigt at vide, hvor mange sidevisninger dine sider har, men også om brugerne rent faktisk bruger tid på dit site. Det kan bl.a. ”Afvisningsprocent” sige noget om. Den fortæller, hvor mange procent, som afslutter besøget med det samme på den pågældende side. Det kan derfor være nyttigt at holde øje med, hvilke sider der har den højeste afvisningsprocent, fordi det potentielt kan betyde, at siden ikke giver brugeren lyst til at gå videre. At vi ikke formår at holde brugerens interesse.

Det kan dog også godt betyde, at siden giver dem præcis den info, de har brug for. F.eks. vil en kontakt-side eller en login-side ofte have en høj afvisningsprocent. Brugeren kommer ind på siden med en mission. F.eks. "Find telefonnummer" – finder det – og lukker siden igen.

Det, du skal holde øje med, er altså mere, om afvisningsprocenten er høj på sider, hvor du gerne så dine brugere gå videre fra, f.eks. en forside eller en anden navigationsside. I så fald er det en advarselslampe om, at du bør ændre på siden og måske undersøge nærmere, hvad brugerne egentlig forventer at finde på siden, og hvorfor de ikke finder frem til det. 

”Navigationsdybde” fortæller dig, hvor mange gennemsnitlige antal klik brugeren har skullet bruge for at finde frem til en specifik side. Det kan altså også fortælle dig, om den pågældende side er svær for brugeren at finde (hvis der er brugt mange klik på at nå frem). En side med mange gennemsnitslige antal klik er altså svær at finde, og du bør overveje at linke til den fra mere besøgte sider eller måske mere relevante sider.

”Interne søgninger” er en anden virkelig værdifuld widget. Den fortæller, hvilke søgeord brugeren har søgt på på dit site (hvis den har en søgefunktion). Det fortæller dig altså noget om, hvad brugeren typisk leder efter på dit site. 


Hvad så nu?

Med disse widgets/funktioner har du allerede et godt indblik i, hvordan brugeren bevæger sig på dit site, og det gør dig i stand til at træffe beslutninger for dit site. Du kan måske prøve at ændre på noget og se, om data skulle ændre sig.


Er datamængden på dashboardet uoverskuelig?

Synes du, at du får vist alt for mange sider, som slet ikke har relevans for dig?

Det er muligt at oprette ”Grupper” for udvalgte sider/URL’er på dit site, hvis du gerne vil kunne se data for et mindre udpluk af sider. Kontakt din websupport, så kan de hjælpe med det.

Man kan også bruge filtre. Det er lidt mere avanceret, men kort sagt kan du her ud fra forskellige parametre opsætte filtret til enten kun at inkludere eller ekskludere noget indhold (f.eks. fra en bestemt trafikkilde eller device), men det kan du læse mere om hos Siteimprove.

Sådan laver du filtre  

For at få oprettet et nyt filter, skal du kontakte din lokale websupport


Modtag dashboardet som rapport

Synes du om de informationer, der er nævnt her, så kan du tilmelde dig og modtage dashboardet som rapport (månedlig/kvartalsvis/halvårlig) direkte i din inbox.

Send en mail til: typo3@au.dk, hvor du skriver, for hvilket site/gruppe + hvilket interval du ønsker at få en rapport tilsendt. Du kan også til enhver tid klikke dig ind på Dashboardet og tjekke data for en given periode selv.