Analyse: Er din side brugervenlig?

Hvad er målet med din side?

Når du skal analysere, om en side er brugervenlig, bør det altid ses i forhold til et givent mål, du har med siden. Hvorfor findes den overhovedet? Er det en side om et arrangement, er målet måske at få de besøgende til at tilmelde sig. Hvis det er en kontaktside, så er det at finde kontaktoplysninger på den rette person i første hug, så man ikke skal gennem tre omstillinger. Og hvis det er information om en masteruddannelse, er målet måske at klæde den besøgende på til at præsentere uddannelsen for sin chef til MUS-samtalen.

Jo mere konkret du kan gøre målet, jo bedre. Det er nemlig nemmere at måle på, om folk har klikket på tilmeldingsknappen end om de generelt føler sig oplyste.

Får den nok trafik?

En side kan være nok så fantastisk, hvis folk aldrig opdager, at den eksisterer. Derfor er det første spørgsmål, du må stille dig, om siden får den trafik, den burde. Brug Siteimprove eller Google Analytics til at se antallet af sidebesøg og vurder det i forhold til lignende sider.

Hvis siden ikke ses så ofte, som du mener, den har potentiale til, kan der være to issues på spil. Der kan enten være problemer med navigationen eller med søgemaskineoptimering.

Navigationsproblemer

Overvej, hvilke adgangsveje brugeren har for at nå frem til siden. Det kunne fx være via menuen eller genveje fra andre sider. Er der for få navigationsveje? Eller ser brugerne ikke dem, der er?

Find værktøjer til at analysere, om navigationen fungerer efter hensigten

Søgemaskineoptimering

Det er ikke usædvanligt, at mere end 50 % af trafikken til en specifik side kommer fra Google. Mange har det som deres foretrukne navigationsmetode at google sig dybt ind i en hjemmesidestruktur frem for at begynde at navigere sig gennem en sides menu. Derfor er det afgørende, at så mange undersider som muligt kan findes på Google.

Du kan læse mere om søgemaskineoptimering her

Er indholdet godt?

En kvalitativ vurdering af om indholdet på din side er godt, kræver næsten altid feedback fra brugere. Det bedste værktøj til at få denne feedback er brugertests. Spørg ind til, hvad brugeren synes om den pågældende side, og kombiner det med opgaver brugeren skal løse.

Læs mere om brugertests her

Hvis du har konkrete hypoteser til, hvordan indholdet kan forbedres, kan du også bruge splittestværktøjet Optimizely til at teste, om hypotesen holder vand. Du kan fx teste om et almindeligt billede og tekstlink får flere til at klikke end, hvis du bruger et fokusfelt til at promovere et arrangement.

Læs mere om splittest her

Hvad gør brugeren efter han har set siden?

Du bør som sagt have et konkret mål med din side. Derfor bør du også tjekke, om brugerne faktisk gør det, du forventer og håber på. Klikker de på tilmeldingsknappen eller navigerer de videre til mere information om det pågældende emne? Eller lukker de bare browseren?

Tjek det vha. Crazy egg click maps eller Google Analytics adfærdsanalyse

1015 / typo3