Siteimprove Analytics - Behavior maps og Brugerruter

Siteimprove Analytics: Behavior maps og Brugerruter

- bliv (endnu) klogere på brugerens adfærd

Vil du gerne vil vide mere om brugerens konkrete adfærd på en specifik side og vil have en idé om, hvordan dine brugere kommer fra A->B på dit site? Så kan du bruge Behavior Maps og Brugeruter i Siteimprove.



Behavior maps – se brugerens interaktion med dine sider

Behavior maps kan give dig viden om, hvordan brugeren interagerer med siden. Klikker de på noget? Scroller de ned igennem siden, og hvor på siden bruger de mest ”læse-tid”?

Behavior maps kan opsættes på en enkelt side, og det er ret nemt. Du skal dog være opmærksom på, at de virker ikke bagud i tid. Data trackes først, EFTER du har sat det op.

Hvad kan du se med et Behavior map?

Behavior map viser 4 forskellige ting:

1. Heat map:

Hvad tiltrækker brugerens opmærksomhed? Hvor bevæger musen eller fingeren på en touchskærm sig hen.

2. Scroll map:

Hvor langt ned på en side er brugeren villig til at scrolle? Hvor mange kommer helt i bund, og hvad bliver der kigget mest på undervejs. Det kan give dig et fingerpeg om, hvad brugeren er interesseret i på din side. Er der f.eks. en video, som de stopper op og ser, er det teksten, de bruger mest tid på, eller andet på siden?

3. Click map:

Hvordan interagerer brugeren med interaktive elementer (dvs. det, der kan klikkes på) på siden. Click map er en kvantitativ måling af heat map. Så den tæller op, hvor mange klik der har været på hvert element. Du kan f.eks. bruge den til at vurdere, hvor på siden du bedst placerer et link. Hvilket er brugeren mest tilbøjelig til at klikke på? Placer evt. det samme link to forskellige steder på siden og se, hvilket der i en period bliver klikket mest på.

4. Segmentation map:

Her kan du sammenligne forskellige segmenter af dine brugere. Du kan sætte op under forskellige farver, om det skal være en bruger fra en særlig lokation, browser eller lignende. På den måde får du et grafisk blik i farver på f.eks. brugere fra flere specifikke geografiske områder eller forskellige browsertyper.


Behavior map – Sådan gør du

  • Klik blot på Adfærd
  • Vælg Behavior map
  • Tilføj side til Behavior map
  • Indtast URL på den side, du gerne vil have et Behavior map for

Du vil kunne se øverst på listen, at der kun er en vis mængde behavior maps tilgængelige pr. site. Det betyder, at du skal ”holde øje med”, om du har nogen i din liste, som ikke længere bruges, og sørge for også at slette den, du laver nu, hvis du ikke længere har brug for de data.

Når behavior maps er oprettet, vil data blive indsamlet. Du kan løbende tjekke data for at følge med i, hvordan brugerne interagerer med din side.


Brugerruter – hvordan kommer brugeren fra A->B på dine sider?

Hvis du har to sider på dit site, og du gerne vil vide, hvilken vej brugeren tager mellem dem, så kan du sætte en brugerrute op. Det kan hjælpe dig med at vurdere, om brugeren navigerer, som I har tænkt f.eks. mellem en forside og en underliggende vigtig side. I det hele taget er brugerruter brugbare, når du gerne vil spore besøgendes adfærd og sørge for at oprette logiske stier til de vigtigste destinationer på dit website.

Men den kan også bruges til at forbedre dårligt performende sider. Du kan f.eks. oprette en brugerrute til en side, som får for få besøgende i forhold til, hvad I forventer, og dermed finde frem til, hvilke ruter de få brugere har taget for at finde frem til siden. Det kan sige noget om, hvor brugeren havde forventet logisk set at finde indholdet.

Det er ret let at oprette en brugerrute, og modsat behavior maps, så får du data med det samme.

Opret brugerrute:

  • Klik blot på Adfærd
  • Vælg Brugerruter
  • Tilføj Brugerrute
  • Indtast URL for side A og B

Du vil dernæst kunne se, hvor mange og hvilke steps brugeren tager for at komme fra A->B.