Webanalyse med fokus på handling

At finde data, der kan giver anledning til handling er helt centralt i webanalyse. Google analytics og lignende redskaber kan nemlig være spild af tid, hvis du kun bruger tid på ”vanity metrics”. Data der fortæller dig, hvor godt (eller skidt) det går, men ikke giver dig input til, hvad du skal ændre på hjemmesiden.

Til gengæld kan redskaberne være hvert sekund værd, når du bruger dem til at afdække, hvad der fungerer, med henblik på at kopiere det, og hvad der ikke fungerer, så du kan fixe det. Her på siden præsenterer vi en række gode redskaber til webanalyse, og hvordan du kan bruge dem til at give dig beslutningsgrundlag for ændringer på din hjemmeside.

Du kan bl.a. bruge dem til at analysere og afdække
Brugervenligheden på din side
Om din navigation fungerer

God fornøjelse

Webanalyse med fokus på handling

Vanity metrics: Data der kan bruges til at klappe sig selv på skulderen over, hvor godt det går. Men som ikke giver dig input til handling på hjemmesiden.

Se aktuelle kurser i webanalyse.

 

 

Click maps

Click maps med crazy egg


Med Crazy Egg kan du få en rapport over, hvor folk klikker på din side. Brug det til at evaluere fokusbokse, knapper, menuer og andre klikbare elementer.

Læs mere om Crazy egg

Brugertest

Brugertest


Gør det til en vane ind i mellem at spørge brugerne om deres mening. De bruger helt sikkert hjemmesiden på en anden måde end dig. Få hjælp til at gøre det så effektivt som muligt.

Læs mere om brugertest

Splittest

Splittest med optimizely


Skal vi bruge det ene eller andet ikon? Skal knappen placeres i højre eller venstre side? Og skal den være rød eller grøn? Med splittestværktøjet Optimizely behøver du ikke gætte dig frem.

Læs mere om Optimizely

Analyse af menustruktur

Treetesting og cardsorting


Når du skal fastlægge en ny menustruktur kan du bl.a. bruge cardsorting og tree testing.

Læs mere om cardsorting på www.usability.gov og tree testing på www.usertesting.com.

1014 / {$plugin.au_config.installationId}