Der er mange metoder, du kan benytte til at afdække, om navigationen fungerer på din side. Her har vi præsenteret nogle af mulighederne. Brug gerne to eller flere metoder, så du får bekræftet, at eventuelle problemer faktisk er problemer – det er dumt at ændre noget, der fungerer. At bruge flere metoder vil desuden minimere risikoen for, at store navigationsproblemer ryger under radaren.
I analytics-modulet i Siteimprove kan du finde en oversigt over de søgetermer, som benyttes på dit website. Det kan give dig en indikation af, hvad brugerne leder efter på dit site. Overvej, om søgeordene skyldes, at folk ikke på andre måder kan finde det, de leder efter. Det kan også give input til variationer af begreber – f.eks. om et menupunkt skal hedde ”ekstern finansiering” eller ”funding”.
I Siteimprove: Vælg Analytics og dernæst "Interne søgninger".
I Siteimprove kan du ved hjælp af brugerruter få et overblik over, hvordan brugeren navigerer på dit site.
Vær særligt opmærksom på navigationsmønstre, der overrasker dig. Overvej, om det er en naturlig navigation, som du bare ikke havde tænkt over, eller om der kan være tale om, at brugerne misforstår f.eks. menunavne eller lignende.
Læs mere på Siteimprove Analytics – behavior maps og brugerruter
Brugertests kan også være med til at afsløre, om din navigation fungerer. Hvis du inkluderer spørgsmål, der handler om at finde specifikke informationer på hjemmesiden, vil du straks opdage, om brugeren intuitivt benytter forskellige navigationselementer som f.eks. venstremenuen, genvejsfelter m.m.
Når du skal fastlægge en ny menustruktur, kan du bl.a. bruge metoden kortsortering (cardsorting). Metoden går i al sin enkelthed ud på, at du udarbejder et kort for hvert emne på din webside og beder en gruppe brugere om at sortere emnerne i kategorier eller menupunkter.
Man kan lave både en åben og en lukket kortsortering. Ved en åben kortsortering lader du det være op til deltagerne at definerede de overordnede kategorier, emnerne sorteres i. Det har den fordel, at det er deltagernes logik, det bestemmer udfaldet af kategoriseringen. Til gengæld kan det vise sig at være en vanskelig udfordring for dem, særligt hvis du har mange emner, som det er svær at finde fællesnævnere for.
Ved en lukket kortsortering har du selv defineret nogle overordnede kategorier fra starten, som deltagerne sorterer emnerne i. Du får ikke i samme grad afdækket, hvilke kategorier der ville være logiske for deltagerne. Men det er til gengæld en effektiv metode til at få testet, om dine kategorier giver mening for deltagerne, eller om de forstår noget helt andet ved det, end du havde tænkt.