Siteimprove

Siteimprove er Aarhus Universitets fælles Quality Assurance system. Det er sat op på alle sider i TYPO3 og kan hjælpe redaktører med at forbedre kvaliteten af indholdet på hjemmesiden.

Få adgang til Siteimprove

Alle medarbejdere på AU har adgang til Siteimprove, men for at få adgang til de rigtige sider, skal du

  1. Gå til login til Siteimprove.
  2. Du logger ind med totrinsbekræftelse på samme måde som til mit.au.dk, office.com, min profil (medarbejdere.au.dk) og mange andre systemer. Du kan læse mere om totrinsbekræftelse.
  3. Efter succesfuldt login skal du sende en mail til din lokale websupport, hvor du skriver, hvilke sider du gerne vil have adgang til i Siteimprove. 
  4. Du får besked, når du har adgang til siderne i Siteimprove.

Hvad kan Siteimprove?

Den store fordel ved Siteimprove er, at det bruger webanalytisk data til at pege på, hvilke sider der er vigtigst for dig som redaktør at gøre noget ved. Derved får du hjælp til at starte det sted, der vil have størst effekt for brugerens oplevelse af siden.

Systemet har flere forskellige moduler, som vi har adgang til.

Se optagelser af undervisning i Siteimprove for redaktører på Aarhus Universitet. Underviseren fra Siteimprove gennemgår en række af de mest brugte funktioner i systemet og svarer på spørgsmål fra redaktørerne.

QA-modulet

- til at finde stavefejl, døde links og vurdere lixtal mm

Analytics-modul

- til at tracke brugernes færden på website

Se tips og tricks til at bruge Siteimprove-modulerne til AUs hjemmesider:

SEO-modul

- til at se problemer, som kan give dine sider en dårlig ranking på søgemaskiner

Se tips og tricks til at bruge Siteimprove-modulerne til AUs hjemmesider:

Accessibility-modul

- til at se problemer med tilgængelighed og hjælpe med at få dine sider til at leve op til tilgængelighedsloven

Accessibility - forstå tilgængelighedsmodulet

Dashboard og rapporter

Derudover har Siteimprove en smart Dashboard-funktionalitet, hvor du selv kan sammensætte dit eget overblik over, hvilke "widgets" du gerne vil se samlet på et Dashboard. Dashboadet kan endvidere udsendes som en månedlig rapport. På den måde kan du selv sammensætte en månedlig rapport om dine forskellige websteder.

Gense et webinar, hvor Ditte fra Siteimprove gennemgår mulighederne for at sammensætte sit eget Dashboard i Siteimprove og viser, hvordan man kan bruge det til at designe rapporter. (NB. Man skal være logget på med AU ID for at kunne se præsentationen).

Vi har sammensat nogle dashboards, som kan have din interesse, og som du kan vælge at få som rapporter. Der er rigtig mange funktioner i Siteimprove, så her har vi forsøgt at samle de "widgets" inden for de forskellige moduler, vi tænker giver størst værdi for dig.

QA rapport
Overblik over døde links, stavefejl, læsbarhed (lixtal)

Accessibility NextGen 
oversigt over webtilgængelighedsproblemer for redaktører

SEO for redaktører
Hvis du ønsker et særskilt overblik over SEO-udfordringer på dit site

Analytics for redaktører
Oversigt over besøgende på dit site. De mest og mindst besøgte sider.

Indholdsoptimering for redaktør
Indeholder lidt fra hver af modulerne, det basale, som man kan have interesse i at optimere på som redaktør. Døde links, stavefejl, enkelte SEO- og tilgængelighedsproblematikker.

Overblik over alle dine sites
En samling af de Siteimprove-widgets, som samler data på tværs af domæner, så du kan få et overblik over performance, hvis du er redaktør på flere sites

Stavefejl og døde links
En simpel oversigt, der kun indeholder stavefejl og døde links