Siteimprove

Siteimprove er Aarhus Universitets fælles Quality Assurance system. Det er sat op på alle sider i TYPO3 og kan hjælpe redaktører med at forbedre kvaliteten af indholdet på hjemmesiden.

Få adgang til Siteimprove

Alle medarbejdere på AU har adgang til Siteimprove, men for at få adgang til de rigtige sider, skal du

  1. Login til siteimprove
  2. Logge på systemet med dit AUID (au123456@uni.au.dk og password
  3. Efter succesfuldt login, skal du sende en mail til din lokale websupport, hvor du skriver hvilke sider, du gerne vil have adgang til i Siteimprove. 
  4. Du får besked, når du har adgang til siderne i Siteimprove.

Hvad kan Siteimprove?

    Den store fordel ved Siteimprove er, at det bruger webanalytisk data til at pege på, hvilke sider, der er vigtigst dig som redaktør at gøre noget ved. Derved får du hjælp til at starte det sted, det vil have størst effekt forbrugerens oplevelse af siden.

    Systemet har flere forskellige moduler, som vi har adgang til.

        Se optagelser af undervisning i Siteimprove for redaktører på Aarhus Universitet. Underviseren fra Siteimprove gennemgår en række af de mest brugte funktioner i systemet og svarer på spørgsmål fra redaktørerne.

        QA-modulet

        - til at finde stavefejl, døde links og vurdere lixtal mm

        Analytics-modul

        - til at tracke brugernes færden på website

        Se tips og tricks til at bruge Siteimprove-modulerne til AUs hjemmesider:

        SEO-modul

        - til at se problemer, som kan give dine sider en dårlig ranking på søgemaskiner

        Se tips og tricks til at bruge Siteimprove-modulerne til AUs hjemmesider:

        Accessibility-modul

        - til at se problemer med tilgængelighed og hjælpe med at få dine sider til at leve op til tilgængelighedsloven

        Accessibility - forstå tilgængelighedsmodulet

        Dashboard og rapporter

        Derudover har Siteimprove en smart Dashboard-funktionalitet, hvor du selv kan sammensætte dit eget overblik over hvilke "widgets", du gerne vil se samlet på et Dashboard. Dashboadet kan endvidere udsendes som en månedlig rapport. På den måde kan du selv sammensætte en månedlig rapport om dine forskellige websteder.

        Gense et webinar, hvor Ditte fra Siteimprove gennemgår mulighederne for at sammensætte sit eget Dashboard i Siteimprove og viser hvordan man kan bruge det til at designe rapporter. (NB. man skal være logget på med AU ID for at kunne se præsentationen)
        <iframe width="800" height="450" src="https://web.microsoftstream.com/embed/video/e1515233-1322-4c84-951e-b29a2653f879?autoplay=false&showinfo=true" allowfullscreen=""></iframe>

        Vi har sammensat nogle dashboards, som kan have din interesse, og som du kan vælge at få som rapporter. Der er rigtig mange funktioner i Siteimprove, så her har vi forsøgt at samle de "widgets", vi tænker giver størst værdi indenfor de forskellige moduler for dig.

        Indholdsoptimering for redaktør
        Indeholder lidt fra hver af modulerne, det basale, som man kan have interesse i at optimere på som redaktør. Døde links, stavefejl, enkelte SEO og tilgængelighedsproblematikker.

        Overblik over alle dine sites
        En samling af de Siteimprove widgets som samler data på tværs af domæner, så du kan få et overblik over performance, hvis du er redaktør på flere sites

        Stavefejl og døde links
        En simpel oversigt, der kun indeholder stavefejl og døde links

        Accessibility overblik

        Overblik over alle dine accessibility problemer 

        Accessibility for redaktører

        Overblik hvor accessibility problemerne er delt op i kategorier (Billeder, overskrifter etc)

        Hvis du ønsker et særskilt overblik over accessibility problemer på dit site

        SEO for redaktører
        Hvis du ønsker et særskilt overblik over SEO-udfordringer på dit site

        Analytics basis
        Et overblik over dine brugeres adfærd på dit site.