At finde data, der kan giver anledning til handling er helt centralt i webanalyse. Analyse af data kan nemlig være spild af tid, hvis du kun bruger tid på ”vanity metrics”. Data der fortæller dig, hvor godt (eller skidt) det går, men ikke giver dig input til, hvad du skal ændre på hjemmesiden.
Til gengæld kan redskaberne være hvert sekund værd, når du bruger dem til at afdække, hvad der fungerer, med henblik på at kopiere det, og hvad der ikke fungerer, så du kan fixe det. Her på siden præsenterer vi en række gode redskaber til webanalyse, og hvordan du kan bruge dem til at give dig beslutningsgrundlag for ændringer på din hjemmeside.
Vanity metrics: Data der kan bruges til at klappe sig selv på skulderen. Men som ikke giver dig input til handling på hjemmesiden.
Er din side brugervenlig? Når du skal analysere, om en side er brugervenlig, bør det altid ses i forhold til, hvad målet er med din side. Jo mere konkret, desto bedre.
Brugerne har ikke megen glæde af, at du har rigtig godt indhold på din side, hvis de ikke kan finde siden. Der er mange metoder, du kan benytte til at afdække, om navigationen fungerer.
Gør det til en vane ind i mellem at spørge brugerne om deres mening. De bruger helt sikkert hjemmesiden på en anden måde end dig. Få hjælp til at gøre det så effektivt som muligt.
Behaviour maps (click maps) giver dig et visuelt overblik over, hvad folk klikker på på dine sider. Brug det til at evaluere bannere, knapper, menuer og andre klikbare elementer.