Webanalyse med fokus på handling

At finde data, der kan give anledning til handling, er helt centralt i webanalyse. Analyse af data kan nemlig være spild af tid, hvis du kun bruger tid på ”vanity metrics”, dvs. data, der fortæller dig, hvor godt (eller skidt) det går, men ikke giver dig input til, hvad du skal ændre på hjemmesiden.

Til gengæld kan redskaberne være hvert sekund værd, når du bruger dem til at afdække, hvad der fungerer, med henblik på at kopiere det, og hvad der ikke fungerer, så du kan fixe det. Her på siden præsenterer vi en række gode redskaber til webanalyse, og hvordan du kan bruge dem til at give dig beslutningsgrundlag for ændringer på din hjemmeside.

Sideanalyse

Er din side brugervenlig? Når du skal analysere, om en side er brugervenlig, bør det altid ses i forhold til, hvad målet er med din side. Jo mere konkret, desto bedre.

Læs mere om sideanalyse

Behaviour maps

Behaviour maps (click maps) giver dig et visuelt overblik over, hvad folk klikker på på dine sider. Brug det til at evaluere bannere, knapper, menuer og andre klikbare elementer.

Læs mere om behaviour maps

Navigationsanalyse

Brugerne har ikke megen glæde af, at du har rigtig godt indhold på din side, hvis de ikke kan finde siden. Der er mange metoder, du kan benytte til at afdække, om navigationen fungerer.

Læs mere om navigationsanalyse

Brugertest

Gør det til en vane ind i mellem at spørge brugerne om deres mening. De bruger helt sikkert hjemmesiden på en anden måde end dig. Få hjælp til at gøre det så effektivt som muligt.

Læs mere om brugertest