Søgeordsanalyse

Hvordan finder jeg de bedste søgeord?

Søgeord? Keywords? Hvordan finder du de bedste søgeord til at optimere dit indhold, så du kan tiltrække flere studerende, forskere og bevillinger?

Har du adgang til værktøjer som Google Keyword Planner og Google Search Console, anbefaler vi dig at bruge det. Ellers springer du til afsnittet Brainstorm nedenfor.

Brainstorm

Søgeordsanalysen for din side kunne begynde her:

  • De vigtigste ord og termer, som du selv vil bruge til at beskrive dit indhold.
  • De vigtigste ord og termer, som din målgruppe benytter, når de søger på emnet. 
  • De vigtigste ord og termer, som dine konkurrenter vil bruge i en søgning på emnet. 
  • Spørg venner og kolleger, hvilke ord og termer de ville benytte. 
  •  Overvej synonymer for ord og fagudtryk.

Endelig kan du også tjekke på f.eks. Google, hvilke forsag der kommer, hvis du skriver et af dine søgeord/termer ind. I suggest-boxen vises forslag til søgeord, ud fra hvad andre søger på i relation til din søgeterm. Husk dog at bruge en privat browser (Incognito eller InPrivate window), da browseren ellers vil sortere ud fra din søgehistorik, og vi vil jo gerne have en helt objektiv mening.

På samme måde kan du også taste din søgeterm ind og scrolle ned i bunden af side 1. Her vil du også se relaterede søgninger. Det er dog ikke altid de samme, som vises i suggest-boxen, så det kan være en god ide at tjekke begge steder.

Når du laver din søgeordsanalyse, er det godt ikke kun at tænke i enkelte søgeord, men også sætninger eller spørgsmål. I forhold til f.eks. ”Ansøgning om kvote 2” kunne det være interessant at undersøge søgevolumen på f.eks. Hvordan søger jeg ind på kvote 2? Hvornår ansøger man kvote 2? Kan jeg søge ind på kvote 2? Generelt er der stigning i den måde at søge på. Det kaldes også ”long tail”-søgninger (for yderligere info om dette, google!). For nu behøver du bare at vide, at det er ligeså vigtigt at tænke i sætninger som i enkelte søgeord, når du skal finde søgeord/termer til din side.

Nu har du sikkert en god liste af søgeord, og du skal til at vælge, hvilke ord og termer passer perfekt til din side? Nogle af ordene passer måske bedre ind på enten en overordnet side eller underordnet side. Hvorom alting er, skal du træffe et valg, for et søgeord eller søgeterm bør kun optimeres på én webside. Spørg dig selv, om der er søgetermer på listen, som passer bedre på en anden side, eller hvis du har rigtig mange; om du bør oprette flere sider til emnet.

  • Brainstorm ud fra brugerens synspunkt.
  • Brug evt. søgeordsværktøj.
  • Tjek relaterede søgninger i Google.
  • Husk sætninger og ikke kun ord.
  • Brug kun udvalgte ord og termer på én side. Dine sider skal ikke konkurrere mod hinanden.