Søgeordsanalyse

Hvordan finder jeg de bedste søgeord?

Har du adgang til Google ads, vil vi anbefale at bruge Googles søgeordsværktøj, som ligger gemt derinde. Har du ikke, springer du bare til Brainstorm.

Googles søgeordsværktøj

Engang var googles søgeordsværktøj en gratis funktion, men i dag er det desværre gemt ind i Google Ads. Det betyder, at du skal have en Ads- konto på dit site for at bruge det. Du behøver dog ikke være en haj til Ads for at bruge det. Du skal blot kunne logge ind og klikke dig frem til søgeordsværktøjet.

Her kan du skrive de søgeord, som er relevante for din side ind og få antallet af månedlige søgninger og konkurrencen (altså hvor mange andre, som bruger det søgeord) på dette. Det giver et godt billede af, hvilket søgeord inden for dit emne, du bør satse på. Du kan også eksportere søgeordene til excel, hvor det er nemt at sortere på ordene.

Uanset om du kan/vil bruge Googles søgeordsværktøj, så slipper du ikke udenom også selv at brainstorme på, hvilke søgeord, som du tænker, passer til siden.

Brug Google til at tjekke hvilke forslag, der dukker op, hvis du skriver et af dine søgeord ind.
Tjek relaterede søgning i Google. Det kan give andre resultater end ved at kigge på forslag.

Brainstorm

Tænk på hvilke søgeord, din bruger kunne tænkes at søge på for at finde dit indhold. Spørg evt. venner og kollegaer også.

Det er også en god idé at tjekke hvilke søgeord konkurrenterne bruger. Endelig kan du også tjekke på fx google, hvad der kommer af forsag, hvis du skriver et af dine søgeord/termer ind. I suggest-boxen vises forslag til søgeord ud fra hvad andre søger på i relation til dit søgeterm. Husk dog at bruge en privat browser, da browseren ellers vil sortere ud fra din søgehistorik, og vi vil jo gerne have en helt objektiv ’mening’.

På samme måde kan du også taste din søgeterm ind og scrolle ned i bunden af side 1, her vil du også se relaterede søgninger, det er dog ikke altid de samme, som vises i suggest-boxen, så det kan være en god ide at tjekke begge steder.

 

Når du laver din søgeordsanalyse, er det godt ikke kun at tænke i enkelte søgeord, men også sætninger eller spørgsmål. FX ”Ansøgning om kvote 2” kunne det være interessant at undersøge søgevolumen på fx Hvordan søger jeg ind på kvote 2? Hvornår ansøger man kvote 2? Kan jeg søge ind på kvote 2? Generelt er der stigning i den måde at søge på. Det kaldes også ”long tail”- søgninger. Og det kan du helt sikkert også google dig til en masse mere info om, hvis du har lyst. For nu behøver du bare at vide, at det er ligeså vigtigt at tænke i sætninger som i enkelte søgeord, når du skal finde søgeord/termer til din side.

Du har nu sikkert en god liste af søgeord, og nu skal du til at vælge! Hvilke ord og termer passer perfekt til din side? Nogle af ordene passer måske bedre ind på enten en overordnet side eller underordnet side. Hvorom alting er, skal du træffe et valg, for et søgeord eller søgeterm bør kun optimeres mod på én webside. Spørg dig selv om der er søgetermer på listen, som passer bedre på en anden side, eller hvis du har rigtig mange; om du bør oprette flere sider til emnet.

  • Brainstorm ud fra brugerens synspunkt
  • Brug evt. søgeordværktøj
  • Tjek relaterede søgninger i google
  • Husk sætninger og ikke kun ord
  • Brug kun udvalgte ord og termer på én side
1421 / typo3