SEO - 5 steps til søgemaskineoptimering

1. Title, meta description og H1

Det første og vigtigste at have styr på, når du gerne vil optimere til søgemaskiner er din Sidetitel/page title/meta title, meta description/beskrivelse og sidens H1-overskrift. Lad os kigge nærmere på, hvad du skal være opmærksom på.

Title – unik og vigtig

Titlen på din webside er den, du ser i venstre top af browseren, når du er på et website. Når du bruger søgemaskiner er det også den overskrift, som står fremhævet med blåt.

Titlen er uhyre vigtig for din samlede SEO optimering, og det er også derfor, vi starter her. Har du ingen Title eller er dine titler måske ens på flere sider, så har du et problem i forhold til at blive fundet af søgemaskiner. Dels fordi google anser sider med ens titler som det samme indhold, og derfor kan man ikke forvente at ranke højt. Derudover er det svært for en bruger at finde netop din side, hvis søgeresultatet returnerer 20 sider med samme titel på et domæne.

En titel bør være unik og skal samtidig sammenfatte i en sætning, hvad din side handler om. Den bør indeholde de allervigtigste og mest søgte af dine søgeord. Og samtidig skal den også sælge, for det er denne overskrift, kunderne ser på søgemaskineresultatet.

Er din side én der findes samme type af hos de andre fakulteter, så tænk også i at navngive titlen, så det er tydeligt for brugeren, at I er afsender.

Placer de vigtige søgeord først i din titel. Og udnyt alle tegn. Gør du ikke det, kan google finde på selv at plastre noget tekst ind. Pt. har google givet titel plads til 600 px. Men det ændrer sig ind imellem. Det kan derfor være en god idé at teste længden på din title med et gratis online værktøj: https://www.seo.dk/ctr-tool/ . Her får du et fint retvisende billede af, hvordan din titel præsenteres på søgemaskiner.

Vil du vide mere om, hvordan du kan finde de bedste søgeord til din side?

Søgeordsanalyse

Hvor finder jeg page title i TYPO3?

Feltet for din sides Page Title finder du i TYPO3 ved at vælge sidens sideegenskaber (Edit page properties), og udfylde Page Title.

Tjekliste Title

  • Brug de fleste og i hvert fald de vigtigste af dine søgeord i titel
  • Placer de vigtigste søgeord først i titel
  • Brug hele længden
  • Vælg en unik titel og brug ikke søgeord fra en anden side

Meta description

Meta description er den beskrivelse, du ser under din titel i et søgemaskineresultat. Den har ingen indflydelse på, hvor højt du ranker på søgemaskiner. MEN – det betyder ikke den er ligegyldig, så langt fra. Det er nemlig præcis den tekst, som skal få brugerne til at klikke ind på dit site fra søgemaskinens resultat.

Se det som en salgstekst, hvor du dels skal fortælle, hvilket indhold, de kan forvente at finde og dels skal lokke folk til at klikke sig videre. Også her bør du være opmærksom på at bruge den fulde længe. Test evt. længden her: https://www.seo.dk/ctr-tool/

Udfylder du ikke meta description, så hiver søgemaskinerne selv noget tekst ud fra din side, og det er altså ikke altid super sælgende for dit website.

Hvor finder jeg Meta description i TYPO3?

Under ”Page properties”, vælg fanen Metadata.

Scroll ned i bunden og udfyld feltet description.

Tjekliste Meta description

  • Sælg din side
  • Brug hele længden

H1

Overskriften H1 er sammen med din Title det absolut mest vigtige, når det kommer til at optimere til søgemaskiner. Der må altid kun være EN H1 på din side, og der skal ALTID være en H1. Derudover bør din H1 IKKE være magen til din titel. De skal dog gerne afspejle, at de handler om det samme. Men du bør tænke i, at både Title og H1 tæller højt for google, når de crawler din side. Derfor er det en god ide, at sprede søgeordene, så dem du ikke bruger i titlen, bruges i H1. Fx hvis du gerne vil findes på både ”Kvote 2 ansøgning” og ”Hvordan ansøger jeg kvote 2”. Så ville det være en god ide at bruge den ene formulering i Title (den vigtigste og mest søgte) og den anden i H1.

Typo3 H1 og Page title

Når det kommer til H1 og Page title, så skal du være ekstra opmærksom i TYPO3. Du kan nemlig godt slippe afsted med at gemme en side uden, at den har en særskilt h1 overskrift. I så fald bruges den tekst, som du har udfyldt i Page title også som H1. Men dette er jo ikke til din fordel, hvis du gerne vil kunne søges frem. Du skal udfylde feltet Page heading med den tekst, du ønsker skal være H1 på din side.

Derudover skal du være opmærksom på, at du ikke kommer til at lave flere H1’er på en side. Tjek at du i sidens indhold ikke har valgt en Heading 1. Hvis din side består af flere stykker indhold, skal der også kun være en af dem (den du vurderer er vigtigst) som har en H1. De andre bør have H2 eller H3.

Tjekliste H1

  • Kun én og altid én h1
  • Differentier H1 fra Title

2. Links og linktekster

Links internt (intern linkbuilding)

Links fortæller google hvilke sider, der relaterer sig til hinanden og også hvilken struktur dit site har. Jo flere links til siden, jo vigtigere site. Undersider bør altid linke op til oversider i strukturen, for på den måde at fortælle, hvilke sider, der er vigtigst i dit hierarki. Oversider bør også altid linke til undersider, så strukturen er klar.

Derudover er der links på tværs. Når du laver en ny side, bør du altid sørge for at der linkes ind til siden fra 3-5 andre sider, og det skal være foruden en evt. over-eller under-side.

Linkteksterne bør afspejle indholdet på siden, og bør ikke være ens alle 3-5 steder. Her skal du igen skelne til dine søgeord. Brug dem i linkteksterne, det tæller også for google.

Linkes med en sætning eller et ord, du i forvejen har optimeret dit website til at ranke højt på, vil det give ekstra værdi og mulighed for højere rank i søgeresultaterne på netop dette ord eller sætning.

  • Lav 3-5 indgående links til din side fra andre sider på dit site
  • Linkteksten skal indeholde søgeord/termer
  • Linktekster må ikke være ens

Ekstern linkbuilding

Det er altid en god ide, at få andre domæner til at linke til din side. Det tæller for google. Når det så er sagt, skal du være opmærksom når det kommer til ekstern linkbuilding. Der er rigtig meget ekstern linkbuilding, som foregår i en gråzone. Eksempler på sites og bureauer som har lavet eksterne links ind på sites i vildskab for at skabe god SEO. Det gør at mange søgemaskiner nu kan skelne om de sites, der linker til dit rent semantisk giver mening, eller om der er tale om ’gråzone’-linkbuilding.

Har du nogle gode samarbejdspartnere, hvor det rent indholdsmæssigt giver mening, så benyt dig af det. Ellers lad det ligge. Fokuser kræfterne på den interne linkbuilding og andet godt SEO.

3. Billeder

Husk også at søgemaskineoptimere dine billeder – det vil samtidig gøre din side handicapvenlig, fordi skærmoplæsere bruger disse tekster til at fortælle synshandicappede, hvad der er på siden.

Filtekst og format på billeder

Google læser også titlen på dine billeder. Navngiv dem derfor gerne med meningsfulde og ikke for lange navne. Husk at bruge godkendte web-formater, som jpeg, png. PNG bør kun bruges til billeder med transparens, de fylder noget mere end jpeg. Har du et helt almindeligt billede, du skal indsætte på en webside, bør du gemme det som en jpg.

Alt-tekster på billeder

Google læser ikke billeder, den læser alt-teksterne på billederne. Du bør derfor altid huske alt-tekster på dine billeder.

Alt-tekster skal dels beskrive, hvad billedet kommunikerer, men når du er i gang med at søgeordsoptimere, bør du også tænke i, at alt-teksterne indeholder nogle af dine søgeord fra siden. Du skal altså igen ud i en øvelse, hvor du skal kombinere søgeord med hvad der logisk giver mening for det pågældende billede.

  • Brug jpg eller png
  • Filtekst navn skal være kort og præcist
  • Alle billeder skal have alt-tekster
  • Brug søgeord i alt-tekster

Komprimer billeder

Billeder på websites bør komprimeres. De må ikke fylde for meget. Det går udover load-tiden af siden og er en af de ting, som har stor indflydelse på, hvordan søgemaskinerne ser dit site.

Som hovedregel bør dit billede aldrig fylde mere end 200 kb og også gerne mindre. Der findes mange værktøjer til at komprimere billeder, og du behøver ikke have photoshop. Faktisk kan du bare bruge en online service som kraken.io https://kraken.io/web-interface

Vil du tjekke, om dine sider har for mange store billeder, som påvirker load-tiden, kan du bruge google page insights, som på ingen tid gennemtrawler hele dit site og belyser problemer med load-tid.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Tjekliste billeder

  • Billeder bør komprimeres til mindst mulig størrelse og gerne under 200 kb.
  • Brug evt online fotokomprimering fra kraken.io
  • Tjek dit site i Page insight

4. PDF'er

Har du videnskabelige artikler, en indbydelse til et arrangement eller en guide til et it-system i pdf-format, som du gerne vil have fundet på Google, så er det en god ide at følge disse guidelines:

  • Giv filen et relevant navn med nøgleord inden du uploader den til TYPO3. Google kigger nemlig på filnavnet, når de skal vurdere, hvilke søgeord indholdet er relevant for. En guide til søgemaskineoptimering kunne fx navngives ”Søgemaskineoptimering-på-au-websites.pdf”.
  • Udfyld feltet titel i dokumentegenskaber (Filer > Egenskaber > Fanen ”Beskrivelse” > Titel). Det må maksimalt være 65 tegn langt og skal gerne indeholde nøgleord. Det er denne titel Google viser i søgeresultatet.
  • Link gerne til pdf’en flere forskellige steder fra. Google opdager at pdf’en eksisterer ved at følge disse links.

5. Googles fremhævede uddrag

Ved nogle søgninger på Google får man et såkaldt fremhævet uddrag (featured snippet) – dvs. et svar på brugerens spørgsmål direkte i søgeresultatet:

Ved nogle søgninger på Google får man et såkaldt fremhævet uddrag (featured snippet)

Det er typisk svar på spørgsmål, der starter med ”hvad er…”, ”hvordan…” eller ”hvorfor…”. De fremhævede uddrag er attraktive at få, idet der bliver klikket væsentligt mere på disse links end øvrige søgeresultater. Eksempler, hvor det kunne være relevant for AU at få et fremhævet uddrag er fx ”hvad er tompladsordning”, ”hvad er marinebiologi” eller ”hvad er (indsæt selv relevante forskningsfelter her)”.

SEO-eksperterne hos Moz har lavet denne guide til, hvordan man opnår et fremhævet uddrag. Kort fortalt handler det om at have indhold på sin side, der kort og præcist besvarer spørgsmålet. Fx en overskrift som ”Hvad er tompladsordning?” efterfulgt af et kort afsnit, der besvarer dette spørgsmål.