At finde data, der kan giver anledning til handling er helt centralt i webanalyse. Google analytics og lignende redskaber kan nemlig være spild af tid, hvis du kun bruger tid på ”vanity metrics”. Data der fortæller dig, hvor godt (eller skidt) det går, men ikke giver dig input til, hvad du skal ændre på hjemmesiden.
Til gengæld kan redskaberne være hvert sekund værd, når du bruger dem til at afdække, hvad der fungerer, med henblik på at kopiere det, og hvad der ikke fungerer, så du kan fixe det. Her på siden præsenterer vi en række gode redskaber til webanalyse, og hvordan du kan bruge dem til at give dig beslutningsgrundlag for ændringer på din hjemmeside.
Du kan bl.a. bruge dem til at analysere og afdække
Brugervenligheden på din side
Om din navigation fungerer
God fornøjelse
Vanity metrics: Data der kan bruges til at klappe sig selv på skulderen over, hvor godt det går. Men som ikke giver dig input til handling på hjemmesiden.
Se aktuelle kurser i webanalyse.
Dette redskab kan vise dig, hvilke sider bliver besøgt mest og mindst, hvordan navigationen fungerer og meget andet. Siteimprove Analytics er en del af Siteimprove, der er et værktøj, der kan hjælpe redaktører med at sikre kvaliteten af indholdet på hjemmesider.
Med Crazy Egg kan du få en rapport over, hvor folk klikker på din side. Brug det til at evaluere fokusbokse, knapper, menuer og andre klikbare elementer.
Gør det til en vane ind i mellem at spørge brugerne om deres mening. De bruger helt sikkert hjemmesiden på en anden måde end dig. Få hjælp til at gøre det så effektivt som muligt.
Når du skal fastlægge en ny menustruktur kan du bl.a. bruge cardsorting og tree testing.
Læs mere om cardsorting på www.usability.gov