Tekst

Der er stort set ikke forskel på, hvordan man skriver godt til web og godt til tekst på mobil. Indholdet skal være kort og præcist, og den overordnede rettesnor er, at du skal levere den samme information, men på mindre plads.

Hvordan virker det på dig?

På en mobilskærm viser det sig hurtigt, hvordan opgaven er løst. Når du har fået en skabelontype med responsivt design på dine sider, skal du kigge på dit indhold på din mobiltelefon. Hvordan virker det på dig? Det er dig som webredaktør, der kan justere oplevelsen for brugerne. 

Med brugerbrillen på

Vi har i høj grad tendens til at ville skrive for lange tekster til web. Vi vil gerne aflevere en masse information, men det bedste råd er at prøve at indtage et brugerperspektiv og se på, hvilken information brugeren har behov for at modtage. Det kan i den sammenhæng også være en god idé at afprøve sider på dine brugere. Hvordan virker siderne på dem, der skal modtage din information?

Generelle anbefalinger

Her får du nogle generelle anbefalinger til gennemgang og redigering af tekster på web. Der er selvfølgelig stor forskel på tekster. Er det en tekst, der skal aflevere information om et socialt arrangement fredag eftermiddag, eller er det en forskningsformidlende artikel? Uanset genre er det vigtigt at have for øje, at teksten er til web og ikke til en e-bogslæser eller papirudgaven af et tidsskrift. 

Det vigtigste først

  • Hvorfor besøger jeg siden? Sæt dig i brugerens sted og se, om teksten besvarer brugerens spørgsmål. 
  • Er teksten konkret og direkte, så brugeren får noget med fra første linje? Der skal være relevant og tydelig information for både 20 sekunders-besøgende og for 10 minutters-besøgende, så det er nemt at vurdere, om man er havnet det rette sted.
  • Er det næstvigtigste ikke længere vigtigt? Så skær det fra.

Skriv kort

  • Er der brugt korte sætninger, så det er nemt at skimme og læse teksten på web?
  • Er der brugt plads på relevante oplysninger, eller er den også brugt på fyld? Fjern eventuelt ord, der ikke bidrager til en sætnings mening.
  • Er der brugt mange forklaringer af sætninger? "Det vil altså sige..." eller "Det betyder, at...". Så kan de måske skrives om. 

Bryd teksten op

  • Er teksten delt op med overskrifter, som er dækkende for de enkelte afsnit? Overskrifterne giver læseren et hurtigt overblik over teksten. De fungerer som stopklods og viser samtidig, at der nu tages fat på noget nyt i teksten. 

Skriv direkte og vedkommende

  • Er teksten til for brugeren? Den skal altid være modtagerorienteret frem for afsenderorienteret.
  • Afspejler teksten, at AU har tænkt over, hvem der skal læse teksten og hvorfor?
  • Er teksten for indforstået? Den skal kunne læses af en ny ansat, en ekstern interessent osv.

Mennesker er interessante for mennesker. Teksten skal derfor henvende direkte til læseren (der må f.eks. gerne stå du eller dig), hvis det er relevant. Brug af andres udsagn eller fortællinger kan gøre den mere relevant.

Tag brugeren i hånden

Samlet set skal brugeren helst ikke stoppe op, være i tvivl om tekstens budskab, være i tvivl om sidens relevans og stå tilbage med for mange ubesvarede spørgsmål. Overskuelighed og tilgængelighed er nøgleordene.

  • Er teksten let tilgængelig og tilpasset målgruppen?
  • Tjek tekstens læsbarhedsindeks (LIX) i Siteimprove.
  • Er sproget konsistent og sammenhængende i sit udtryk hele vejen igennem?
  • Er det nemt som bruger efterfølgende at forklare, hvad udbyttet af besøget var?
  • Er det nemt for brugerne at foretage sig det, de skal? Tilmelde sig, finde mere information, dele information osv., efter at de har orienteret sig i indholdet?