Der er stort set ikke forskel på, hvordan man skriver godt til web og godt til tekst på mobil. Indholdet skal være kort og præcist, og den overordnede rettesnor er, at du skal levere den samme information, men på mindre plads.
På en mobilskærm viser det sig hurtigt, hvordan opgaven er løst. Når du har fået en skabelontype med responsivt design på dine sider, skal du kigge på dit indhold på din mobiltelefon. Hvordan virker det på dig? Det er dig som webredaktør, der kan justere oplevelsen for brugerne.
Vi har i høj grad tendens til at ville skrive for lange tekster til web. Vi vil gerne aflevere en masse information, men det bedste råd er at prøve at indtage et brugerperspektiv og se på, hvilken information brugeren har behov for at modtage. Det kan i den sammenhæng også være en god idé at afprøve sider på dine brugere. Hvordan virker siderne på dem, der skal modtage din information?
Her får du nogle generelle anbefalinger til gennemgang og redigering af tekster på web. Der er selvfølgelig stor forskel på tekster. Er det en tekst, der skal aflevere information om et socialt arrangement fredag eftermiddag, eller er det en forskningsformidlende artikel? Uanset genre er det vigtigt at have for øje, at teksten er til web og ikke til en e-bogslæser eller papirudgaven af et tidsskrift.
Mennesker er interessante for mennesker. Teksten skal derfor henvende direkte til læseren (der må f.eks. gerne stå du eller dig), hvis det er relevant. Brug af andres udsagn eller fortællinger kan gøre den mere relevant.
Samlet set skal brugeren helst ikke stoppe op, være i tvivl om tekstens budskab, være i tvivl om sidens relevans og stå tilbage med for mange ubesvarede spørgsmål. Overskuelighed og tilgængelighed er nøgleordene.