Brugerroller i TYPO3

Som medarbejder på Aarhus Universitet kan du få adgang til TYPO3 med en eller flere af de tre roller: 

1. Redaktør

Dette er den mest udbredte brugerrolle, der giver dig mulighed for at:

  • Oprette, redigere og slette nye sider
  • Oprette, redigere og slette indholdselementer på sider
  • Oprette, redigere og slette filer i fillisten

2. Brugeradministrator

Som brugeradministrator har du de samme rettigheder som en redaktør, men derudover rettigheder til at:

  • Oprette nye brugere
  • Ændre allerede oprettede brugerroller
  • Opsætte passwordbeskyttelse på en eller flere sider

3. Nyhedsforfatter

Som nyhedsforfatter har du alene adgang til at oprette nyheder i nyhedsmodulet. Det er muligt kun at være nyhedsforfatter, hvis man alene skal oprette nyheder, men i de fleste tilfælde vil man kombinere rollen som nyhedsforfatter med en rolle som redaktør eller brugeradministrator.


Roller i relation til indhold

Vi har også forskellige roller i forbindelse med indholdet. Formålet med rollerne er at sikre, at der for alle sider på AU's hjemmeside er personer, der er ansvarlige.

Alle sider oprettet i TYPO3 skal have en eller flere personer, der bestrider disse tre roller.

Indholdsejer:
En indholdsejer er ansvarlig for indholdet på en side eller et domæne. Indholdsejeren for f.eks. en institutside er institutlederen. Ofte uddelegerer indholdsejeren det daglige ansvar til et antal redaktører.


Sideejer:
Den person, der opretter en side, bliver automatisk sideejer, og vil være ansvarlig for, at siden bliver opdateret.


Sideansvarlig:
En sideejer kan uddelegere ansvaret for at opdatere og vedligeholde siden til en sideansvarlig. Den sideansvarlige er den person, der vil fremgå som kontaktperson nederst på siden.
Hvis der ikke er valgt nogen sideansvarlig, vil det være sideejeren, der står som kontaktperson

Opgaver for en indholdsejer

Det daglige ansvar for hjemmesider med tilknytning til Aarhus Universitet ligger hos den såkaldte indholdsejer. Indholdsejer er typisk lederen til de formelle enheder, organisationer eller foreninger, der ønskes repræsenteret på web.

Indholdsejerens opgaver:

  1. Sikre, at tekster er opdaterede og korrekte
  2. Sikre, at der er ressourcer til opdatering og vedligehold
    Opgaven bør løses i samarbejde med fakultetets webafdeling, der i nogle tilfælde kan stille ressourcer til rådighed. For at undgå flaskehalse i arbejdet med hjemmesiden, bør ansvaret for at lægge indhold ind på hjemmesider placeres så tæt som muligt på det sted, hvor indholdet produceres.
  3. Sikre, at de generelle regler ikke overtrædes, det vil sige Retningslinjer for web på AU, brandingprincipperne, brug af sekundært logo mv.

Indholdsejeren kan uddelegere redaktionsarbejdet med hjemmesiden til en eller flere webredaktører (punkt 1). Det overordnede ansvar kan ikke uddelegeres (punkt 2+3).

Støtte til indholdsejere og redaktører

AU IT Brugeroplevelser er ansvarlig for au.dk's overordnede struktur og udseende og sikrer sammenhæng på tværs af alt indhold på alle niveauer på hjemmesiden. AU IT Brugeroplevelser faciliterer desuden det kommunikationsmæssige arbejde med hjemmesiden ved bl.a. at:

  • Afholde workshops og ERFA-møder
  • Udbyde kurser
  • Skrive vejledninger
  • Yde support
  • Tilbyde sparring/rådgivning

AU IT Brugeroplevelser har ansvar for at lave plugins og designe visningerne af distribueret indhold fra andre systemer end AU's CMS. En del af det indhold, der findes på hjemmesiden, vil komme fra andre systemer end universitetets CMS. Ansvaret for dette indhold ligger ved den pågældende systemejer.