Opret bruger i TYPO3

For at kunne arbejde i TYPO3 skal du være oprettet som bruger. For at blive oprettet som bruger skal du rette henvendelse til en brugeradministrator for de sider, du gerne vil have adgang til. Hvis du ikke ved, hvem der er brugeradministrator for den side, du skal have adgang til, kan du kontakte din lokale support. Så kan de hjælpe dig med at finde ud af det.

Når du er blevet oprettet som bruger, logger du på TYPO3 via siden typo3.au.dk med dit AU ID og tilhørende password

Hvis du har problemer med at logge på, kan du rette henvendelse til din lokale support.

  • Sådan logger du på, når du er blevet oprettet som bruger

Sådan opretter du nye brugere

For at kunne oprette nye brugere i TYPO3 skal du være oprettet med rollen brugeradministrator.

  1. Klik dit eget navn i øverste højre hjørne
  2. I den menu der fremkommer, skal du klikke på Brugere
  1. Klik på Opret ny bruger

Du skal nu søge den bruger frem, du vil give adgang til TYPO3. Du kan enten søge personen frem via email eller AU ID.

  1. Skriv emailadressen på den AU ansatte, der skal have adgang til TYPO3
  2. Alternativt kan du søge på personens AU ID
  3. Tryk på søg
  4. Personen skulle gerne blive synlig på listen, så du får mulighed for at vælge den person, der skal oprettes.

Du har nu mulighed for at vælge imellem at tilføje brugeren til en eksisterende brugergruppe (altså give adgang til en rolle, der allerede er oprettet) eller at oprette en ny brugergruppe (altså oprette en helt ny rolle)

Tilføj til eksisterende brugergruppe

Dette er klart den letteste og hurtigste måde, at tildele brugeradgang på. Husk altid at tjekke om den brugeradgang, du ønsker at give, allerede eksisterer. Derved samles brugere med adgang til samme sider i de samme roller i stedet for, at der opstår en lang række forskellige roller, der giver adgang til de samme sider.

  1. Klik på navnet på den bruger du har søgt frem
  2. Åbn rullemenuen og vælg den rolle på listen, der skal tildeles til brugeren
  3. Klik på Opret bruger fra skabelon

Brugeren er nu oprettet med samme rettigheder som de andre redaktører med samme rolle har.

Opret ny brugergruppe

Hvis du har konstateret at der ikke er en eksisterende brugergruppe, der passer til din bruger, er du nødt til at oprette en ny brugergruppe

5. Skriv navnet på brugergruppen - se vejledning i format på navne på brugergrupper nedenfor
6. Vælg herefter den eller de roller, redaktøren skal have. Brug Ctrl+klik for at vælge flere roller. En helt 'almindelig' redaktør skal have rollen "Redaktør". Skal redaktøren oprette nyheder skal de også også have adgang til "Nyhedsredaktør" og "Nyhedskategorier". Skal redaktøren være brugeradministrator, dvs. kunne oprette andre brugere samt ændre i sideopsætningen, skal du markere "Brugeradministrator".
7. Vælg de sider i sidetræet, som brugergruppen skal have adgang til. Et nyt vindue med sidetræet dukker op. Her kan du klikke på de sider, som du vil knytte til brugerrollen. Underliggende sider får brugeren automatisk adgang til. Luk vinduet med sidetræet, når du er færdige med at vælge sider i sidetræet. Du kan altid senere vende tilbage og tilføje eller fjerne en side. 
8. Naviger frem til den relevante mappe og klik på mappens titel for at føje den til brugergruppen. Vær opmærksom på, at du skal vælge filmappen i højre kolonne for at føje den til en brugerrolle. Luk vinduet med mapper. Du kan altid senere vende tilbage og tilføje eller fjerne en mappe. 
9. Klik på "Opret bruger". Du får nu oprettet den nye gruppe og redaktøren på én gang. Du kan herefter indsætte flere redaktører i gruppen som beskrevet ovenfor under "Tilføj til eksisterende brugergruppe".

Slet brugere

Før du sletter en bruger, bør du vurdere om personen står som ansvarlig for nogle hjemmesider, som personen skal fjernes fra først.

Når du har sikret at dine sider ikke kommer til at mangle kontaktperson, kan du slette brugeren på følgende måde:

  1. Klik dit eget navn i øverste højre hjørne
  2. I den menu der fremkommer, skal du klikke på Brugere
  1. Her kan du se hvilken rolle de forskellige brugere har
  2. Find frem til den rigtige rolle og bruger og klik på skraldespanden for at slette brugeren

Rediger brugergruppe

  1. Klik dit eget navn i øverste højre hjørne
  2. I den menu der fremkommer, skal du klikke på Brugere
  1. Her kan du se en liste over de forskellige roller, du har adgang til. Find frem til den rolle, du vil redigere
  2. Klik på blyanten. Du får nu mulighed for at ændre rollens navn samt hvilke sider og filer, rollen skal give adgang til.

Navngivning af brugergrupper

Ved oprettelse af nye brugere i TYPO3, skal man sørge for at benytte følgende format for navngivningen af brugergrupper:
adresse/[underopdeling/][indhold] (brugertype)

  • Adresse = url for domæne før .au.dk. Ved vores store domæner (studerende.au.dk, medarbejdere.au.dk og au.dk skriver vi dog hele domænet) - fx Cas, Health, au.dk
  • Underopdeling = på store domæner kan det være nødvendigt at opdele brugere yderligere, hvilket er frivilligt. Eksempler på underopdeling kan være medarbejderservice, Arts mv.
  • Indhold = skal være en oplysende tekst som giver indblik i hvilket specifik indhold brugeren har adgang til. Eksempler er udvalg, forskning, eksamen mv.
  • Brugertype = specificering af hvor meget adgang brugeren har. Vi bruger (A) til administratorer og (R) til redaktører, samt (N) til Nyhedsredaktører.

Eksempler på brugergrupper:

  • studerende.au.dk/arts/eksamen (A)
  • cas (A)
  • cas (R)
  • cas/forskning (R)

Om brugergrupper i TYPO3

Brugergrupper er struktureret hierarkisk.
Dvs. en brugergruppe kan have adgang til fx. a,b,c og en brugeradministrator af denne gruppe har mulighed for at oprette en ny brugergruppe under denne som så fx. kun har adgang til a,b.

Hvis en brugeradministrator har adgang på flere niveauer (fx. medlem af en brugergruppe med adgang til a,b,c,d,e, og en anden gruppe kun med adgang til a,b,c og så ønsker at oprette en ny undergruppe kun med adgang til fx. a,c så bør denne oprettes fra den 'nærmeste' brugergruppe, hvor brugeradminstratoren har adgang, dvs brugergruppen med adgang til a,b,c

Derved får man den mest overskuelige hierarkiske struktur
brugergruppe "abcdefgh..."
brugergruppe "abc"
brugergruppe "ab"
brugergruppe "ac"

En brugergruppe kan slettes når der ikke er undergrupper og slettes ved at den sidste bruger i gruppen slettes.