Sådan opretter du et arrangement

Når du skal oprette et arrangement, skal du stå på den folder, hvor jeres arrangementer bor (det kan være forskelligt fra installation til installation, men oftest ligger de under Information Elements i bunden af sidetræet)

Sørg for enten at være i Listevisning eller på News Administration i venstremenuen, ellers kan du ikke oprette.

Hvis du står det rigtige sted, kan du se en liste over arrangementerne i folderen, som den nedenfor.

Opret arrangement (news record)

Start med at sikre dig, at du har valgt den folder, du vil oprette arrangementet i og har valgt News Administration i venstremenuen

Klik på + (Create new news record)

Du får nu mulighed for at oprette et arrangement og skal i den forbindelse forholde dig til en lang række faneblade. I det følgende vil vi gennemgå hvert enkelt faneblad.

General

  1. Vælg Type     
    1. News: bruges til almindelige arrangementer
    2. Internal link og External page: bruges på arrangementslister til at vise overskrift/teaser/billede i en liste til et arrangement, som ikke er placeret i samme folder som de arrangementer på listen. Internal link kan linke til et andet arrangement på din TYPO3 installation. External page kan linke til en hvilken som helst URL.
  2. Vælg Layout - med eller uden Hero Image. Se evt. eksempler på visninger
  3. Udfyld Header med overskriften på arrangementet
  4. Skriv evt. dit ønske til url-bidrag
  5. Du kan vælge om du selv vil indtaste url-bidrag eller om det skal dannes automatisk ud fra arrangementets titel
  6. Udfyld teasertekst (manchet)

Husk at gemme, når du er færdig

Details

Under ”Details” specificerer du, at der er tale om et arrangement

  1. Sæt hak ved "Is Event"
  2. Klik OK til den dialogboks, der kommer op

Fanen bliver nu genindlæst med en række felter, der er unikke for arrangementer.

  1. Skriv arrangør af arrangementet her. Enten ved at bruge denne simple metode, hvor man kan skrive en linjes tekst. Eller ved at klikke på + ud for "Available items" hvor man får mulighed for at knytte lidt flere informationer på*
  2. Også her kan man vælge imellem den simple metode og en udvidet model*
  3. Indtast datoen for arrangementets afholdelse
  4. Sæt en evt. arkiveringsdato (vil sjældent være relevant for arrangementer)
  5. Vælg slutdato for eventet samt om der er tale om et heldagsarrangement
  6. Indsæt link til evt. hjemmeside for arrangementet
  7. Hvis arrangementet har en hjemmeside, man kan registrere sig på, kan linket indsættes her
  8. Vælg en dato hvor linket til registrering skal forsvinde
  9. Skriv en evt. pris
  10. Indtast brødteksten for arrangementet

* Vær opmærksom på, at de udvidede muligheder for at sætte organizer og location på et arrangement, kun virker, når det event man opretter er placeret i en eventfolder. Spørg din lokale it-support, hvis du er i tvivl om hvorvidt dine arrangementer bliver oprettet i en eventfolder.

Media

  1. Start med at vælge hvordan du vil uploade din mediefil. Du kan enten bruge en fil, der allerede er uploadet i fillisten, uploade en ny fil fra din computer eller indsætte url'en til en mediefil.
  2. I de fleste tilfælde vil det være billeder, man uploader på denne måde. Det følgende vil derfor være målrettet brug af billeder: Vælg om du vil have billedet vist i alle visninger eller fx. kun listevisning eller detaljevisning. 
  3. Husk at udfylde Metadata for det billede du uploader, fx alt-tekst eller billedebeskrivelse. Billedtekst (Description/caption) vil blive vist under billedet i visningen.
  4. Nederst på Media-fanen kan man tilføje relaterede filer til dit arrangement. Disse vil placere sig nederst på arrangementet.
  5. Vær opmærksom på, at billederne bliver vist i højformat. Overvej derfor om det vil være en god ide at beskære billedet, så det passer bedre til formatet.

Categories

Vælg hvilke kategorier, der skal knyttes til dit arrangement. Du bør minimum vælge en kategori fra hver af de tre grupper: ”Arrangementstype”, ”Faglighed” og ”Målgrupper”. Du SKAL vælge minimum en kategori, før du kan gemme dit Arrangement. 

Content elements

Her kan du tilføje alle former for TYPO3 sideelementer til dit arrangement. Indsatte elementer vil altid placere sig efter header + teaser og det indhold du har udfyldt under detaljer. 

Relations

Her kan du vælge relaterede nyheder fra din egen installation. Du kan også indsætte links til andre relaterede sider. Relaterede nyheder vises under din nyhed i visningen. 

Derudover kan du tilføje tags, som kan bruges til at specificere hvad emnet for dit arrangementet er, hvilket ofte kan være svært med det begrænsede antal kategorier, man har til rådighed.

Metadata

Her kan du tilføje forfatternavn og email. Det vil blive vist på arrangementet sammen med datoen for oprettelse som et link til en mail til forfatteren.

SEO

På denne fane ser du de felter, du skal bruge til søgeordsoptimering. Det bruger et plugin, der hedder Yoast SEO. Den vurderer med tydelige grafiske markeringer, hvordan din Page title og description fungerer. Du kan redigerer direkte i teksten og få "diagnosen", mens du redigerer.

Læs mere om Yoast SEO plugin

Social Media

På denne fane kan du skrive Open Graph tekster til brug for deling på sociale medier. Det kan være du ønsker et særligt billede, beskrivelse og tekst når du deler på Facebook eller twitter.

Access

Når alt andet er klart, synliggør du arrangementet ved at trykke på knappen ud for Hide. Arrangementet vil nu være online og vil kunne ses på de arrangementslister, der er sat til at vise arrangementer fra denne arrangementsfolder.