Yoast bruges til optimering af SEO

SEO funktionen Yoast hjælper dig med at få styr på din søgemaskineoptimering (SEO). Yoast er tilgængelig på alle dine side i TYPO3 i fanebladet SEO i sidens egenskaber. Ved hjælp af en simpel indikator (rød eller grøn smiley) viser Yoast dig, om din SEO er god nok, og siden dermed er søgbar.

Beskrivelse af opsætning

  1. Ikoner: Rød og grøn smiley viser, hvordan din Læsbarhed og din SEO er på den givne side. Grøn er godt. Orange er ok men med forbedringspotentiale. Rødt indikerer, at der er brug for forbedring.
  2. Preview: Viser et preview af, hvordan siden ser ud i Googles søgeresultat: titel, link og beskrivelse vises her.
  3. Mobil eller Desktop: Du kan vælge at se, hvordan siden fremstår i Googles søgeresultat, enten på mobil eller desktop.
  4. Titel: Her skriver du overskriften, som vises i Googles søgeresultat. En grøn bar under titelfeltet indikerer, at teksten har den perfekte længde. En orange bar indikerer, at der stadig er mulighed for forbedringer, men er ofte godt nok. En rød bar indikerer, at teksten enten for lang eller for kort. Trykker man ind i titelfeltet for at redigere, kan man se, hvor mange karakterer der kan skrives, før teksten bliver for lang. Hvis du ikke udfylder noget i titelfeltet, bruges sidens titel fra fanebladet General.
  5. Beskrivelse: Her skriver du den beskrivelse, som vises i Googles søgeresultat. Ligesom ved titelfeltet er der også her en bar, der indikerer, om din tekst har en passende længde.
  6. Cornerstone content: Sæt kryds her, hvis dette er en meget vigtig side på dit website, og dens indhold kontinuerligt opdateres og er af meget vigtig karakter  også kaldt "evergreen indhold" (primært indhold).

7. Læsbarhed: Her er der tale om en analyse af læsbarheden på siden. Der tjekkes for længden af tekster, afsnit etc. Der vises grøn smiley og grønne ikoner, hvis læsbarheden er god, og rød smiley og røde ikoner, hvis den er skidt.

8. Nøgleord / Keyphrase: Dette er et internt værktøj i SEO-fanebladet. Indtast et søgeord, som siden omhandler. Klik Gem. Værktøjet vil nu analysere, om siden indeholder søgeordet tilpas mange gange og de rigtige steder. 

9. Synonymer: Denne funktion er ikke i brug, og du skal derfor ikke gøre noget her.

10. Analyseresultat: Dette er den komplette analyse af, hvordan din side performer. Her kan du f.eks. se, om dine søgeord indgår i din tekst de rette steder. Hvis det er tilfælde, vil der være et grønt ikon ud for beskrivelsen Keyphrase Length. Er det ikke godt nok, vil farven være rød.

11. Relaterede nøgleord: Denne funktion er ikke i brug, og dette punkt skal blot springes over.

12. Indekser side: Skal siden indekseres af Google? Som udgangspunkt skal en side indekseres, men der kan være sider, der ikke ønskes indekseret. (Se også 'Skjul sider for søgemaskiner'.)

  • Inherit: Skal hovedsidens indstillinger nedarves til den valgte underside? Hvis hovedsidens indstillinger f.eks. er sat til "No", vil undersiderne arve denne indstilling, når der sættes kryds i inherit-feltet for siden.

13. Følg siden / follow page: Skal Google følge links på siden? Som udgangspunkt skal en side indekseres, men der kan være sider, der ikke ønskes indekseret.

  • Inherit: Skal hovedsidens indstillinger nedarves til den valgte underside? Hvis hovedsidens indstillinger f.eks. er sat til "No", vil undersiderne arve denne funktion, når der sættes kryds i inherit-feltet.

14. Google Sitemap: Disse to dropdown-bokse gør det muligt at ændre, hvor ofte en side opdateres, og hvor høj prioritet siden har. Alt sammen noget, der kun bruges i Googles Sitemap, og noget, der som udgangspunkt ikke bør ændres.