URL står for Uniform Ressource Locator, som i daglig tale ofte kaldes for et link eller en webadresse. URL’en beskriver adressen for en side på internettet, og du kan finde URL’en i adressefeltet i toppen af dit browservindue.
URL’en består hovedsageligt af et domæne (markeret med grøn) efterfulgt af en eller flere sidestier (markeret med lilla). Undersiderne på det website, du besøger, adskilles af en skråstreg i URL’en. I eksemplet ovenfor findes der 2 undersider: Administration og IT.
Sidestien er med til at indikere, hvor du befinder dig på en hjemmeside. Sidestien vil derfor som oftest være opkaldt efter navnet på siden, der besøges. Dog kan navnet ændres, f.eks. til en forkortelse, hvilket får betydning for URL’ens udtryk og den besøgendes overblik.
Der er ting, man skal være særlig opmærksom på, når man arbejder med og ændrer i URL’er for en side.
Denne vejledning giver et overblik over URL’ernes funktioner, og hvordan de anvendes i TYPO3 på Aarhus Universitet.
Når du skal finde URL'en for din side, skal du gå til sideindstillingerne.
Ved siden af URL-segmentet finder du to knapper med forskellige metoder, der gør det muligt at ændre URL'ens form og længde.
TYPO3 opretter automatisk en genvej fra den oprindelige URL til den nye, hvis du omdøber eller opdaterer URL'en ved brug af metoderne over. Læs mere om slugs (genveje) her.
Korte URL'er (genveje) er praktiske og kan bruges på plakater, PowerPoints eller trykte visitkort. Dette er en kort URL: au.dk/studiestart. Den korte URL fører dig ind på siden: studerende.au.dk/studiestart.
Der er to måder at oprette korte URL'er på. De har forskellige fordele og ulemper, som står beskrevet i vejledningen:
En "slug" er den læsevenlige del af en URL, altså det, der kommer efter domænet, som gør det muligt at identificere en bestemt side på en hjemmeside.
Eksempelvis ville alt efter URL'en for denne side på domænet typo3.au.dk være en slug – altså "/vejledninger/sideopsaetning/urler-i-typo3".
Når du ændrer i en URL i backend, får du et blåt pop-up vindue i højre hjørne, der ser således ud:
Dette pop-up vindue gør opmærksom på, at der automatisk er oprettet redirects (genveje) for den pågældende side og dens undersider, så den besøgende ikke lander på en 404-side.
De to knapper – ”Revert update” og ”Revert redirects only” – kan hjælpe med at fjerne gamle URL’er på to forskellige måder:
Når du skal oversætte en side, oprettes der automatisk en ny URL-adresse. Den nye URL-adresse vil indeholde "/translate-to-", der ikke er særlig brugervenligt. Du bør derfor genberegne linket, når siden er blevet navngivet, inden du gemmer siden allerførste gang.
På den måde undgår du at lave unødvendige redirects (genveje) med "/translate-to" side-stien, når du oversætter din side.
Vejledningen tager udgangspunkt i sider med dansk som standardsprog, der oversættes til engelsk. Fremgangsmåden er dog nøjagtigt den samme, hvis der er tale om en side med engelsk som standardsprog, der oversættes til dansk, tysk eller spansk.
I sjældne tilfælde kan du opleve problemer med at linke på tværs af sprog på din side. Dette kan skyldes, at links mellem sprog er brudt, så siden enten vises på det forkerte sprog eller slet ikke vises overhovedet.