Yoast bruges til optimering af SEO

Yoast hjælper dig med at få styr på din SEO. Yoast giver dig en indikation af om din SEO er god nok med en simpel indikator (rød eller grøn smiley). 

Yoast er tilgængelig på alle sider i TYPO3 - og sættes op under fanebladet SEO.

Beskrivelse af opsætning

  1. Ikoner: Ikonerne viser hvordan din Læsbarhed og din SEO er på den givne side. Grønt er godt, Orange er ok - men der kan forbedres og Rødt indikere at her skal der gøres noget.
  2. Preview: Viser et preview af hvordan siden vil se ud i Google søgeresultat. Det vil sige overskrift, Link og Beskrivelse.
  3. Mobil eller Desktop: Du kan vælge om du vil se hvordan resultatet vil se ud i Google på enten Mobil eller Desktop
  4. Titel: Her skriver du overskriften der vil blive vist i Google - når baren nedenunder er grøn, indikere det at teksten har den perfekte længde. Er den Orange er der stadig muligheder for forbedringer, men ofte ok. Er den Rød så er teksten enten for lang eller for kort. 
    Trykke man ind i feltet for at redigere kan man se hvor mange karakterer der kan skrives før at teksten bliver for lang. 
  5. Beskrivelse: Ligesom titel feltet er der et felt til den beskrivelse der vises i Google. Samme regler gælder for feltet, dog må der stå en længere tekst i beskrivelsesfeltet end i titlen. Der er også en bar der indikere om din tekst er for lang eller for kort.
  6. Cornerstone Content: Er denne side en meget vigtig side på dit site, altså er der tale om primært indhold på siden. Er der tale om indhold som kontinuerligt bliver opdateret og er super vigtigt - også kaldt "evergreen indhold".
  1. Læsbarhed: Her er der tale om en analyse af læsbarheden på siden, der tjekkes for længden af tekster, afsnit etc. Der vises grønt hvis det er godt og rødt hvis det er skidt. 
  2. Nøgleord / Keyphrase: Indtast den søgeterm siden omhandler. Dette vil blive brugt til analyse af om siden indeholder søgetermen tilpas mange gange - de rigtige steder etc.
  3. Synonymer: Er ikke i brug og du skal derfor ikke gøre noget her.
  4. Analyse resultat: Dem komplette analyse af hvordan din side performer - her kan du se om din søgeterm indgår i din tekst de rette steder. Hvis den er korrekt vil der være et grønt ikon ud for beskrivelsen - f.eks. Keyphrase Length. Er det ikke godt nok så vil farven være rød.
  1. Relaterede nøgleord: Er ikke i brug, derfor skal dette punkt blot springes over.
  2. Indekser side: Skal siden indekseres af Google? Som udgangspunkt skal en side indekseres, men der kan være sider der ikke ønskes indekseret.
  3. Følg siden / follow page: Skal Google følge links på siden? Som udgangspunkt skal en side indekseres, men der kan være sider der ikke ønskes indekseret.
  4. Canonical: Canonical URL til siden - som regel er Canonical URLen den samme som den side man er på, men der kan være tilfælde hvor der ønskes at lave Canonical til andre sider. 
  5. Google Sitemap: Disse to dropdown bokse giver mulighed for at ændre hvor ofte en side opdateres og hvor høj prioritet siden har. Alt sammen noget der kun bruges i Googles Sitemap og noget der som udgangspunkt ikke bør rettes.