Formålet med en webformular er at standardisere en indsamling af oplysninger fra en bruger eller kollega. I TYPO3 er en webformular (mailformular) et element af typen Powermail. Den bliver ofte brugt til f.eks. tilmeldinger, ansøgninger, registrering af gæster mv. Vær opmærksom på, at en Powermail består af to dele. Det er vigtigt at huske, hvis du skal kopiere, flytte eller oversætte din formular.
I denne vejledning forklarer vi standardfunktionaliteten. Der er flere muligheder, som du kan få hjælp til hos din websupport, hvis du har brug for det.
Elementet er indsat og du skal nu oprette selve powermailformularen:
Her kan du se samtlige oprettede formularer, men det er din egen, du skal vælge, med mindre du ønsker at bruge præcis samme formular på to forskellige sider.
2. Vælg din formular, og tryk Gem og luk.
Åbn redigeringen af dit powermailelement. Du kan nu lave de overordnede indstillinger, som beskrevet nedenfor:
Formålet med formularen er, at den opfylder dit behov som afsender, men tjek også at den er forståelig for brugerne.
Under hvert felt i fanebladet Udvidet har du mulighed for at lave yderligere indstillinger for feltet:
*Layout-funktionen bruges ikke på nuværende tidspunkt.
OBS! Ved felter, hvor brugeren skal indtaste sin e-mail, er det nødvendigt, at feltet indstilles som et obligatorisk felt med valideringen "E-mail" for at sikre, at powermailen sender korrekt. Et email-felt, der er sat til at at være 'This field contains the Email of the sender', SKAL markeres som Obligatorisk felt (Mandatory Field) i fanebladet Udvidet (Extended), hvis der sendes kvitteringsmail til udfylder. Hvis brugeren IKKE skal have tilsendt en kvitteringsmail, må fanen Afsender (Mail to user) IKKE udfyldes.
Ønsker du at modtage en e-mail, når en bruger har udfyldt og sendt formularen, skal du udfylde følgende fire punkter under Mail to Receiver. Du finder fanen under indstillingerne for selve pluginnet.
Ønsker du, at brugerne modtager en e-mail (kvitteringsmail), når de har udfyldt og sendt formularen, skal du udfylde følgende fire punkter under Mail to User. OBS. Hvis brugeren IKKE skal have tilsendt en kvitteringsmail, må fanen Afsender (Mail to user) IKKE udfyldes.
OBS! Det kan være en god ide, at du i formularen indsætter en tekst om, at brugeren vil modtage en kvitteringsmail, når han eller hun har udfyldt og afsendt formularen, så brugeren er opmærksom på, at der kan være gået noget galt i processen, hvis han eller hun ikke modtager mailen. Vil du være sikker på, at brugeren har læst informationen om kvitteringsmailen, kan du evt. lægge et obligatorisk felt i formularen, hvor brugeren skal krydse af, at han eller hun har læst den.
Et forslag til en tekst kunne være:
Denne formular bliver sendt til [indsæt navn på enhed eller funktionspostkasse, fx AU IT], når du trykker på [indsæt den tekst, du har valgt at skrive på send-knappen, fx Send tilmelding]. Du vil efterfølgende modtage en kopi af din [indsæt navn på formularens funktion, fx tilmelding] pr. e-mail som kvittering for, at din [indsæt navn på formularens funktion, fx tilmelding] er modtaget. Hvis du ikke modtager en bekræftelse pr. e-mail, er din [indsæt navn på formularens funktion, fx tilmelding] ikke registreret. Husk at tjekke i dit spamfilter/uønsket mail, om mailen evt. er havnet her.
Svarsiden (Submit Page) er den information, brugeren kommer til, når de klikker Send i formularen.
Der er to muligheder for valg af en bekræftelsesside.
I dit Powermail-element kan du henvise til de indsamlede data (fx brugerens navn og e-mail) ved hjælp af feltets variabel.
Vi anbefaler, at du færdiggør og tester din powermailformular på defaultsproget, før du går i gang oversættelse. Husk desuden, at en powermailformular består af både et plugin og en formular med felter. Både plugin og formular skal oversættes. Det kan gøres fra modulet Liste, som beskrives først, eller modulet Side, som beskrives sidst.
1. I det følgende antager vi, at selve siden allerede er oversat. Ellers, se hvordan du oversætter din side.
2. Gå til listevisning i venstremenuen.
3. Find powermailformularen i listevisningen under Formularer (Forms).
4. Klik på det engelske ikon under Localize to.
Du kan nu oversætte titel på formularen. Herefter er det muligt at se og redigere den oversatte version af powermailformularen i Listevisningen.
Husk, at du på tilsvarende måde også skal oversætte selve pluginnet!
Du kan også oversætte plugin og formular indefra defaultsproget. Klik på English [NY], som vist her:
Vi antager, at din Powermail er oversat jf. vejledningen Oversæt powermail til andet sprog ovenfor. Hvis du vil tilføje et nyt felt, skal det ske i formularens originalsprog (i dette eksempel dansk). Du oversætter dit nye felt i formularens oversættelse som vist nedenfor. OBS. Undgå oversættelse via Listevisning.
1. TYPO3 har automatisk identificeret det nye danske felt, men det er ikke oversat endnu.
2. Klik på Oversæt alle elementer. Dén knap dukker op i den engelske formular, fordi du har tilføjet et felt på originalsproget (dansk)
3. Nu navngiver du det oversatte felt og klikker Gem.
Vil du gerne genbruge en eksisterende powermail og blot ændre et par af felterne, skal du kopiere selve powermailformularen.
Der er nu oprettet en kopi af powermailformularen på siden, hvor den nye powermailformular også er blevet gemt.
Det er en god ide at skifte navn på powermailformularen, så du kan finde den igen, når du sætter powermailelementet op.
OBS: Hvis du har kopieret en powermailformular med et sproglag, kommer oversættelsen automatisk med over. Du risikerer dog, at sproglaget ikke bliver brugt i din nye powermailformular, hvis du omdøber formularen. Der er dog et work-around:
Har du behov for at flytte en powermail til en anden side end der, hvor den er oprettet, skal du flytte selve powermailformularen.
Alle indsamlede data og eventuelle sprogversioner af Powermail-formularen flyttes automatisk med over på den nye side, og vil blive gemt der.
Tooltips er de små beskeder, der vises, når du holder musen over noget på en hjemmeside ('hover'). De er designet til at give yderligere information om det specifikke element. Hvis du har udfyldt Beskrivelse (Description) for et formularfelt i backend, bliver teksten vist som tooltip ved i'et i din formular i frontend.
Powermailformularerne er som standard responsive og tilpasser sig derfor den platform, de bliver vist på. Men, på fx en mobil kan du ikke holde musen over i'et i din formular. Hvis du ønsker tooltips vist i din powermailformular uanset skærmstørrelsen, skal du gøre følgende. Så vises tooltips ved klik på 'i'.
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="//www.aucdn.dk/vendor/css/tipso.min.css" media="all">
<script type="text/javascript" charset="UTF-8" src="//www.aucdn.dk/vendor/js/tipso.min.js"></script>
<script type="text/javascript">
jQuery(document).ready(function () {
jQuery('.tx-powermail .powermail_fieldset [title]:not([title=""])').tipso({
background : '#777',
position : 'top-left',
useTitle : true
});
});
</script>
For at undgå en manuel sletning af formulardata kan man oprette selvstændige undersider (der ikke gøres synlige i frontend), der kan benyttes som containere til indsendte formulardata. Herefter kan man konfigurere selve powermailformularen til at lagre data på en sådan side. Hvis man ændrer pegepinden til en ny side, når man er færdig med at behandle de indsendte data, kan man let slette de gamle data ved at slette undersiden.
Derved undgår man at skulle bruge tid på (jvf ovenstående afsnit) at slette 25 poster ad gangen.
Data bliver sendt til modtageren, og bliver som udgangspunkt IKKE gemt i TYPO3. Hvis der er indgået en GDPR-aftale, hvor det er aftalt, at data også midlertidigt (under sagsbehandlingen) skal gemmes i TYPO3, kan du udtrække disse via følgende trin:
Det er kun muligt at slette max 25 poster ad gangen.
For at slette formulardata: