Formålet med formularer er typisk standardiseret indsamling af indhold fra en bruger/kollega. Powermail bliver oftest brugt til f.eks. kursustilmeldinger eller ansøgninger. Vær opmærksom på, at en Powermail består af to ting:
I denne vejledning forklarer vi standardfunktionaliteten. Der er flere funktionelle muligheder, som du kan få hjælp til hos din websupport, hvis du har brug for det.
Elementet er indsat og du skal nu oprette selve powermailformularen:
Her kan du se samtlige oprettede formularer, men det er din egen, du skal vælge, med mindre du ønsker at bruge præcis samme formular på to forskellige sider.
2. Vælg din formular, og tryk 'Gem' og luk.
Åbn redigeringen af dit powermailelement. Du kan nu lave de overordnede indstillinger, som beskrevet nedenfor:
Formålet med formularen er, at den opfylder dit behov som afsender, men tjek også at den er forståelig for brugerne.
Under hvert felt i fanebladet 'Udvidet' har du mulighed for at lave yderligere indstillinger for feltet:
*Layout-funktionen bruges ikke på nuværende tidspunkt.
OBS! Ved felter, hvor brugeren skal indtaste sin e-mail, er det nødvendigt, at feltet indstilles som et obligatorisk felt med valideringen "E-mail" for at sikre, at powermailen sender korrekt.
Ønsker du at modtage en e-mail, når en bruger har udfyldt og sendt formularen, skal du udfylde følgende fire punkter under 'Mail to Receiver'. Du finder fanen under indstillingerne for selve pluginnet.
Ønsker du, at brugerne modtager en e-mail, når de har udfyldt og sendt formularen, skal du udfylde følgende fire punkter under 'Mail to User'.
Svarsiden (Submit Page) er den information, brugeren kommer til, når de klikker 'Send' i formularen.
Der er to muligheder for valg af en bekræftelsesside.
Vil du gerne genbruge en eksisterende powermail og blot ændre et par af felterne, skal du kopiere selve powermailformularen.
Der er nu oprettet en kopi af powermailformularen på siden, hvor den nye powermailformular også er blevet gemt.
Det er en god ide at skifte navn på powermailformularen, så du kan finde den igen, når du sætter powermailelementet op.
OBS: Hvis du har kopieret en powermailformular med et sproglag, kommer oversættelsen automatisk med over. Du risikerer dog, at sproglaget ikke bliver brugt i din nye powermailformular, hvis du omdøber formularen. Der er dog et work-around:
Vi anbefaler, at du færdiggør og tester din powermailformular på defaultsproget, før du går i gang oversættelse. Husk desuden, at en powermailformular består af både et plugin og en formular med felter. Både plugin og formular skal oversættes. Det kan gøres fra modulet Liste, som beskrives først, eller modulet Side, som beskrives sidst.
1. I det følgende antager vi, at selve siden allerede er oversat. Ellers, se hvordan du oversætter din side.
2. Gå til listevisning i venstremenuen.
3. Find powermailformularen i listevisningen under 'Formularer' (Forms).
4. Klik på det engelske ikon under 'Localize to'.
Du kan nu oversætte titel på formularen. Herefter er det muligt at se og redigere den oversatte version af powermailformularen i Listevisningen.
Husk, at du på tilsvarende måde også skal overtsætte selve pluginnet!
Du kan oversætte plugin og formular indefra deafaultsproget, hvis fx du ikke er glad for at gå i listevisning. Klik på English [Ny], som vist her:
Har du behov for at flytte en powermail til en anden side end der, hvor den er oprettet, skal du flytte selve powermailformularen.
Alle indsamlede data og eventuelle sprogversioner af Powermail-formularen flyttes automatisk med over på den nye side, og vil blive gemt der.
Powermailformularerne er som standard responsive og tilpasser sig derfor den platform, de bliver vist på. I udgangspunktet får man dog ikke tooltips på sine formularer, når de vises på små skærme.
Hvis man gerne vil have tooltips vist i sin powermailformular uanset skærmstørrelsen, skal man gøre følgende:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="//www.aucdn.dk/vendor/css/tipso.min.css" media="all">
<script type="text/javascript" charset="UTF-8" src="//www.aucdn.dk/vendor/js/tipso.min.js"></script>
<script type="text/javascript">
jQuery(document).ready(function () {
jQuery('.tx-powermail .powermail_fieldset [title]:not([title=""])').tipso({
background : '#aaa',
position : 'top-left',
useTitle : true
});
});
</script>
For at undgå en manuel sletning af formulardata kan man oprette selvstændige undersider (der ikke gøres synlige i frontend), der kan benyttes som containere til indsendte formulardata. Herefter kan man konfigurere selve powermailformularen til at lagre data på en sådan side. Hvis man ændrer pegepinden til en ny side, når man er færdig med at behandle de indsendte data, kan man let slette de gamle data ved at slette undersiden.
Derved undgår man at skulle bruge tid på (jvf ovenstående afsnit) at slette 25 poster ad gangen.
Data bliver sendt til modtageren, og bliver som udgangspunkt IKKE gemt i TYPO3. Hvis der er indgået en GDPR-aftale, hvor det er aftalt, at data også midlertidigt (under sagsbehandlingen / max 30 dage) skal gemmes i TYPO3, kan du udtrække disse via følgende trin:
Det er kun muligt at slette max 25 poster ad gangen.
For at slette formulardata: